איך זה היה נראה אילו הייתי בוחרת לעצמי את המשרה שלי?

מי הבעלים על הזמן שלכם בעבודה? אתם? המנהל שלכם?

בארגונים רבים יש עץ ארגוני. לרבים מאיתנו יש קופסה במבנה הארגוני, קופסה המגדירה מי המנהל שלי, מי העמיתים שלי, מי הכפיפים שלי. בדרך כלל מגיעה הקופסה עם תואר, שם משרה, הגדרת תפקיד , תחומי האחריות וכד.

המנהל הוא שמגדיר את המשימות ותחומי האחריות, מחלק את העבודה בין הקופסאות השונות במבנה שלו. בעולם העבודה של היום, בעולם של העץ הארגוני, העובד שייך למנהל שלו.

מהצד של העובד אופן העבודה הזה לא מאפשר לו לבחור בחופשיות את מרכיבי העבודה כך שיתאימו לרצונות, יכולות והתפתחות האישית. אל תבינו אותי לא נכון. אנחנו לא מדברים על אנרכיה, מצב בו כל אחד עושה מה שהוא רוצה. אבל אם הארגון יודע להגדיר את המשימות, ניתן היה לאפשר לעובדים "לרשום את עצמם" למשימות על פי קריטריונים של יכולות, משאבים פנויים וגם רצון וצרכי פיתוח.

גם מבחינת המעסיק עבודה במודל של עץ ארגוני איננה ניצול יעיל של האנשים והיכולות שבארגון. בארגון כיום, אם יש למנהל מסויים צורך ביכולות חדשות, הוא צריך בדרך כלל לגייס לשם כך משאב חדש – לפנות תקן ולהכניס קוביה חדשה לעץ הארגוני. עם זאת, יכול מאד להיות שהמשאב הזה קיים במקום כל שהוא אחר בארגון ואולי אפילו הוא לא מזוהה ולא מוכר לארגון. הארגון לא ידע "לפנות" לאוכלוסיה שכבר קיימת אצלו, באופן שלא מתייחס למבנה הארגוני או לתפקידים הרשמיים, ל"קוביות" על על העץ, ולזהות יכולות שהיו שם כבר לצורך חדש.

זוהי שיחה חדשה, שיחה על Talent Marketplace. מחוץ לארגונים, הרעיון הזה כבר קיים וישנם אתרים בהם נפגשים עובדים ומעסיקים סביב פעילות וצורך נקודתי. הדוגמא המוכרת ביותר היא Amazon Mechanical Turk:

Mechanical Turk is a marketplace for work. We give businesses and developers access to an on-demand, scalable workforce. Workers select from thousands of tasks and work whenever it's convenient

ב"שוק" הזה יש עמוד גישה לעובד שיכול לראות את העבודות המוצעות לו, ועמוד גישה למעסיק שיכול לראות עובדים שיכולים לעמוד לרשותו. זהו Talent Marketplace. שוק עובדים ומעסיקים חיצוני.

דוגמא נוספת לעבודות מחוץ לרשת, עבודה שנעשית פיזית "בשטח" הוא האתר  Taskrabbit.com. איך זה עובד?

Describe your task: Just tell us what you need done, plus when and where. Get a friendly TaskRabbit: You can choose your TaskRabbit or let us pick for you. Name your price or request bids. Pay only when the task is done

מה משותף לדוגמאות הללו? מצד העובדים, הם הבעלים על הזמן שלהם ובוחרים "לשים" אותו על הפרויקטים הכי מתאימים להם על פי הבחירה האישית. מצד הארגונים? יש להם גישה בכל נקודת זמן לעובד המתאים ביותר לעבודה הנדרשת מתוך מרחב אפשרויות גדול יותר מזה שהם מעסיקים באופן ישיר.

אז איך זה היה יכול להראות בתוך הארגון? ככה אנחנו דמיינו את זה.

תהנו.

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי