אמצע החיים הם רק ההתחלה

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

מחשבים מסלול מחדש: כך שינינו מסלול קריירה באמצע החיים ■ חלום ישן, עבודה שוחקת או מציאות כלכלית דוחקת – אנשים שהעזו לעשות את הצעד, לעזוב עבודה בטוחה ולהחליף מקצוע באמצע החיים מספרים על השינוי ■ פרויקט מיוחד

המונח אמצע החיים מתחבר אצל רבים עם משבר, כתקופה שבה אנחנו מרגישים שמשהו חסר. אליוט ז'ק, פסיכואנליסט ויועץ ארגוני, יצר לראשונה ב 1965 את המונח "משבר אמצע החיים" בהתייחסו לתקופה בה אנו מכירים במגבלות שלנו, באפשרויות שהולכות ומתמעטות, בעצם ארעיותם החיים עצמם. ומאחר ועבודה היא אצל רבים חלק ניכר בחיים, אנחנו פוגשים את המשבר הזה גם בהקשר של עבודה. בשנים האחרונות מסיבות כלכליות ראינו עובדים רבים בגילאים מבוגרים מאריכים את שנות העבודה במה שהיה ידוע כתפקידים מגשרים, משרות חלקיות או תפקידים זמניים שבאו לגשר בין סוף הקריירה לבין פרישה מלאה. אבל כמו הרבה שינויים מסביבנו, משהו קורה גם בעולם העבודה של אמצע החיים עם עליית תוחלת החיים. בני ה 50, אלה שמאחוריהם כבר 25-30 שנות עבודה, מבינים שגם לפניהם צפויה אותה כמות שנות עבודה כשנים פרודוקטיביות ויצירתיות. וההכרה הזו מובילה רבים לבחון מחדש את המסלול שהם מצויים בו גם בהקשר של קריירה ולא להסתפק בתפקידים מגשרים לצרכים כלכליים בלבד. על סמך מחקרים שנעשו בארה"ב בקרב עובדים בגילאי 50 פלוס, מעל מחצית עובדים מתכננים לעבוד מעבר לגיל הפרישה וכרבע אומרים שהם לא מתכננים בכלל לפרוש. אגב, מעל 40% מהמשתתפים במחקר עובדים אצל מעסיק יחיד למעלה מ 20 שנה. וזה מוביל אותנו לתופעה חדשה יחסית, תופעה שבה עובדים מבוגרים בוחרים לפצוח בקריירה חדשה. לא עוד מאותו דבר במקום אחר, אלא ממש קריירה שדורשת יכולות חדשות.

גיל הוא לא בהכרח בעיה

זו שאלה מעניינת, מאיפה מגיע הצורך הזה בשינוי? לאינדיאנים יש אמרה: "שימו לב ללחישות כדי שלא תצטרכו לשמוע את הזעקות". פעמים רבות הכתובת על הקיר, צריך רק להפנות את המבט ולבחור לקרוא אותה. באחרות האותות חלשים אבל מי שמאזין מבין שהם כבר מסמנים את הדרך. חלק מהשינויים מגיעים מסיבות פנימיות, בעת שהצורך במשמעות גובר על דאגות הפרנסה, או כשהעבודה כבר לא מספקת ומחפשים אתגרים חדשים או פונים להגשים חלומות ישנים. אחרים עושים שינוי דווקא בגלל גורמים חיצוניים כולל אתגרים במקום העבודה מול מנהלים, העדר קידום או פיטורין, אבל גם הצורך ביציבות או בטחון כלכלי בהתאמה לשינויים אישיים.

אנחנו נוטים להתמקד בגיל כבעיה בשוק התעסוקה, במקצוע שלנו שאולי השתנה, בטכנולוגיה שאנחנו פחות מורגלים בה, בתחרות מול הצעירים ושוכחים לראות את מה שיש לנו. המכון האמריקאי למחקרים כלכליים AIER חקר את ההבדלים בין אלה שהצליחו לאלה שנכשלו במעברי הקריירה באמצע החיים וטוען שחלק ניכר מההצלחה תלוי ביכולת שלנו לזהות ולהבין את היכולות והניסיון שצברנו ואיך לעשות בהם שימוש בקריירה החדשה. זה הזמן לעשות ספירת מלאי ולרשום, לא את התפקידים שעשיתם אלא את היכולות והניסיון שצברתם. כי בעולם החדש צמחו מסביבכם תחומים, עיסוקים, מקצועות, הזדמנויות שלא היו שם כשהתחלתם את הקריירה וכן, הם בהחלט זקוקים לניסיון וליכולות שלכם ואתם רוצים לתרום אותם. אבל יש סיכוי טוב שזה פוגש אחרת עבודה ומקצוע ואת האופן בו תביאו ערך. בשביל זה צריך להתחיל בלהתחיל.

הדבר הבולט באוסף הסיפורים ש"גלובס" מציג בחוברת החג הוא ההכרה שהם אינם מקרי קצה קסומים להיפך, אלה סיפורים של אנשים שפשוט יצאו לדרך, התנסו, בדקו שבילים, שינו כיוון ויכולים היום, במבט לאחור, לספר את השינוי למרות שלא תכננו אותו מראש במדויק. ודווקא הסיפורים האלה מראים לנו היטב את המרכיבים שבניהול מוצלח של שינוי באמצע החיים. רובנו מתחילים את המסע הזה בלהבין מה לא, מה אנחנו לא רוצים, מה לא טוב לנו, מה אין מצב שנמשיך לעשות. החכמה היא להכיר בכך שזה ממש בסדר שההמשך לא חד וברור, ממופה עד הסוף ושלא צריך לצפות שהוא יהיה כזה בשביל לעשות את הצעד הראשון. צריך לצאת לדרך, לשחק עם האפשרויות, לבחון אותן, להתנסות. כי חלק מהסוד הוא להיות מוכנים להזדמנויות שיגיעו ואם אתם פתוחים לאפשרויות, מוכנים לשינוי, יש יותר סיכוי שתראו את ההזדמנויות במרחב. ולא פחות חשוב לנהל את ההווה בתהליך הזה. יצירת העתיד לוקחת זמן, לכן הדרך לשם איננה קו ישר. חלק בוחרים ויכולים קודם כל לסיים, לעצור, לחשב מסלול מחדש ואז לצאת לדרך. אבל אצל רבים אחרים התהליך כולל התנסות ובנייה תוך כדי ניהול ההווה עד שמגיע הזמן הנכון לעשות את המעבר, כשאתם מוכנים לזנוח את מה שכבר לא מתאים, להשיל את העבר.

לסנן את הקולות מסביב

בתהליך הזה תפגשו את כל הקולות, הפנימיים והחיצוניים, שאומרים לכם למה לא כדאי ומה פתאום. האופן בו תבחרו להקשיב להם ישפיע על סיכויי ההצלחה שלכם. המחקר של AIER מראה שבטחון עצמי ובטחון הסביבה בכם חשובים להצלחת השינוי באמצע החיים. דווקא אלה שלא הצליחו מדווחים הרבה יותר (80% לעומת 49%) על הפחד מהשינוי ופי שניים על תגובת סביבה שלילית. זה מחזק את החשיבות של הנחישות הפנימית, היכולת שלכם להפסיק להיות מי שאחרים מצפים מכם להיות ולמצוא את הדרך אל מי שאתם רוצים להיות. כי אם אתם כבר מרגישים שאתם לא מביאים את האני האמתי שלכם אל מקום העבודה, זה סימן מצוין שהגיע העת למצוא את העבודה שבה תוכלו להיות אתם. ההבנה הזו תעזור לכם לנווט מול המכשולים, הפחדים, הקולות מסביבכם ובתוככם שמעלים את כל השאלות, הסיכונים, התהיות. הקולות האלה יהיו שם וככל שתישארו נאמנים לעצמכם, כך יגבר הסיכוי שתוכלו להקשיב להם ואז לקחת רק את מה שמתאים לכם כעצות, כנקודות לחשוב עליהם, כשיקולים בהחלטות שלכם. שלכם ולא של אחרים.

זה עוזר לזכור שאם אתם היום באמצע החיים זה אומר שנולדתם לעולם שבו עבודה שכירה בארגונים גדולים כללה בטחון תעסוקתי וידיעה שבגיל לא רחוק נצא לפנסיה. ולכן למרות שרובנו מבינים את הסיבות הטובות לתכנן שינוי, אנחנו מתחברים יותר לסיכונים ודוחים או נמנעים מהשאלות שצפות. זה בדיוק הזמן להיפרד מתחושת רשת הביטחון המדומה שנותן לנו המעמד המקצועי או תפקיד אצל מעסיק ודווקא לעבור לניהול סיכונים פעיל באופן של חיפוש הדרך, ולו בצעדים קטנים. לחשוב על האלטרנטיבות שתואמות את היכולות והרצונות, כאלה שיתאימו לעשורים הבאים ולהישאר פתוחים לאפשרויות שיתנו לכם את שלוות הנפש והביטחון הכלכלי. וגם את הרשות ללכת אחר חלומות.

לינק לטור בגלובס ב 1.05.2017

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי