דרגו את המעסיק: שיחות המסדרון עוברות לאפליקציות

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

אפליקציות משוב הן הדבר החדש בשוק העבודה והן מייצרות הזדמנויות אבל גם אתגרים חדשים לכל המשתתפים

המלצות. לא משנה אם אתם גולשים בשביל לרכוש משהו, לחפש מסעדה, לצאת לנופש, אפילו לבחור לאיזו כתבה להקדיש את זמנכם היקר, המלצות הן כבר חלק מחיינו, עוזרות לנו לנווט בין כמויות המידע האינסופיות. אנחנו נסמכים על המלצות של אחרים ברשת בכדי לבחור נכון. אתרים כמו אמזון, Yelp, TripAdvisor ו eBay הפכו את ההמלצות לחלק מהנורמה עבורנו הצרכנים. ולא רק לקוחות מעריכים את הספקים, גם הספקים מעריכים את הלקוחות. מי ששכר מלון דרך Airbnb יודע שאחרי שאתם נותנים ציון למקום ששכרתם, גם המקום נותן לכם ציון כשוכרים, מידע לא פחות חשוב עבור המשכיר הבא שתרצו להתארח אצלו. תהליך דומה קורה גם עם הנהג ב Uber, כמובן גם ב eBay, שהייתה הראשונה להפוך את תהליך ההערכה לתהליך דו צדדי ובנתה על ידי כך את המותג שלה כפלטפורמה אמינה, שירותית ואיכותית.

המגמה הזו, של אנשים להעריך הכל ברשת, חודרת גם אל עולם העבודה. אפליקציות משוב הן הדבר החדש בעולם העבודה והן מייצרות הזדמנויות אבל גם אתגרים חדשים לכל המשתתפים. מחפשי עבודה גם הם עושים שימוש במדיה החברתית לקבל מידע על מעסיקים פוטנציאליים. וכך האתגר הנוכחי של מעסיקים אינו רק היכולת למצוא את האנשים המתאימים או לעמוד בציפיות שכר, האתגר הנוכחי הוא מה העובדים שלהם אומרים עליהם ברשת. מספר האתרים בהם עובדים יכולים להתבטא, להתלונן ולתת ציונים למעסיקים שלהם עולה בהתמדה ומייצר כלי חדש בידי מחפשי העבודה, כלי פתוח, אנונימי למידע פנימי של עובדים על מעסיקיהם. אבל יותר מכך, הגבולות בין עובדים ולקוחות היטשטשו והמותג כמעסיק משפיע ומושפע מהמותג של הארגון בשוק היעד העסקי שלו. ולכן, דירוג המעסיקים כמעסיקים ברשת משפיע עליהם לא רק כמעסיקים, אלא גם נוגע בהצלחה העסקית.

אי אפשר לדבר על האתרים האלה מבלי לדבר על התופעה של אתרים ואפליקציות לשיח אנונימי ברשת. בעוד משוב צרכנים ברשת יכול לבחור אם הוא אנונימי או שלא, הרי שבשיח על מקומות עבודה האנונימיות היא כמעט תנאי הכרחי בגלל אופי ההשלכות. גם אם ארגון מתכוון לכך כשהוא אומר שהוא שמח לקבל משוב, הוא בוודאי לא מתכוון שתכבסו בפומבי את כל הכביסה, במיוחד אם התכנים רגישים ויכולים במקרה הטוב להביך ובמקרה הגרוע אפילו לסבך את הארגון. שווה לרגע לעצור על המגמה הזו, של האנונימיות בשיח שברשת.

זוכרים את MySpace, הרשת החברתית הראשונה הייתה בעצם אנונימית כשהרעיון היה שכל אחד יכול להיות מי ומה שהוא רוצה. הגל הראשון של הרשתות האנונימיות התחיל מבלי שידענו לאן הוא יוביל. Secret, שהוציאה את האפליקציה שלה למובייל בסוף 2013, הפכה במהרה לתופעה בעמק הסיליקון כשהפכה ל Chat Room וירטואלי שבו פורסמו שמועות, מידע חסוי ושאר סוגי חבטות ותלונות כמעט על כל דבר. אבל 16 חודשים אחרי שנוצרה, ואחרי גיוס של 35 מיליון דולר, האפליקציה נסגרה דווקא בגלל השימושים השליליים שנעשו בה, או כפי שנאמר באחת הכותרות "אנונימיות הופכת את האנשים לרעים"… סוף דומה היה גם לאתר Getthememo.com שגם הוא ניסה לייצר מסדרון וירטואלי בו אנשים יכולים לדבר באופן חופשי על מקום העבודה שלהם, ומשתמשים יכולים לעקוב אחר השיחה על כל חברה שיבחרו. גם אתר זה נסגר כשנה לאחר שנפתח.

האם זה סוף הסיפור של אתרים אנונימיים? כנראה שזה יותר שלב בהתפתחות שלהם מאחר ואנשים לפעמים בכל זאת רוצים לספר מבלי להיחשף, להיות מסוגלים לנהל שיחה ממוקדת על הנושא ולא על האדם שמעלה אותו, לדבר את שיחת המסדרון בכלים החדשים. ולכן אפליקציות אנונימיות עדיין קיימות ופועלות במרחב נושאים ובזמן אחרון הן חדרו אל עולם העבודה במלוא הכח. ובשילוב עם תופעת המשוב ברשת, היכולת של עובדים לתת משוב אנונימי למקומות העבודה שלהם הופך את הרשתות החברתיות האנונימיות לסוג של תיבת תלונות ורעיונות פתוחה לעיני כל ומאפשר שיח חשוף, לא מצונזר ומתמשך בין עובדים.

glassdoor

האתר הפופולרי ביותר לדירוג מעסיקים והנהלות כרגע הוא Glassdoor.com, שנוסד ב 2008. עובדים וגם עובדים לשעבר מדרגים שם את המעסיק על סקלה של 1-5 כולל לפחות משפט יתרון ומשפט חסרון לעבודה בארגון. האתר מאפשר לעובדים עם לתת ציון הערכה למנכ"ל ולמנהיגים ידועים אחרים, אבל לא להתייחס שמית לאנשים אחרים בארגון. כמו כן ניתן למסור מידע על שאלות ראיון ומידע על שכר. אנשי Glassdoor בודקים כל הערכה לפני פרסומה ומבטיחים מצד אחד לשנות דבר ומצד שני לוודא שהמידע עומד בסטנדרטים של מידע ולא זולג להשמצות, בטח לא אישיות. יש שם כיום הערכות על יותר מ – 8 מיליון חברות והאתר מעודד את החברות עצמן להגיב ובכך לראות באתר כעוד כלי לתקשר עם העובדים שלהם.

אחת התופעות המעניינות בתחום הזה של שיח אנונימי על מקום העבודה היא האפליקציה Blind שהיא סוג של פינת קפה וירטואלית המאפשרת שיח מסדרונות על כל דבר בארגון, באופן אנונימי כמובן. בתהליך ההרשמה אתם בוחרים חברה ומאותו רגע אתם בתוך זרם של שיח של אנשים בארגון, על הארגון, על השמועות, על אנשים. בעצם, אותן שיחות מסדרון ופוליטיקה ארגונית שכולנו מכירים, אבל באפליקציה.

blind

ויש גם את TheLayoff.com נגיש גם מהמחשב, מיועד במיוחד לשיחה על אפשרויות או מציאות של פיטורים. גם כאן אתם בוחרים חברה ומקבלים שיח שוטף של אנשים על הארגון, שיח שבתוך הארגון מתרחש בשקט במסדרונות וכאן מאפשר לכל השאלות והחששות לצאת אל האוויר החופשי.

וישנם גם אתרים כאלה בפוקוס על שווקים גיאוגרפיים, כמו RateMyEmployer.ca שמופעל על ידי אתר משרות בקנדה, Jobadvisor.com.au שפועל באוסטרליה, Kununu.com בארצות דוברות גרמנית ו TheJobCrowd.com שמכוון דווקא לבוגרי אוניברסיטאות שמדרגים מעסיקים של סטודנטים עבור הדורות הבאים אחריהם.

אם בתחילת הדרך אתרי חוות דעת על מעסיקים היו בעיקר פלטפורמה לקולות עובדים לא מרוצים או מועמדים שנדחו, הרי שבשנים האחרונות, אתרים אלה והעושים בהם שימוש הפכו למקור אמין למידע פנימי עבור מועמדים המתעניינים בעבודה אצל המעסיק. בעידן בו מיתוג ותרבות ארגונית יכולים לבדל את היכולת של ארגונים למשוך טאלנט, אתרי חוות הדעת על מעסיקים הפכו לאלטרנטיבה מעניינת לאתרי החברות עצמן. ציונים והערכות על אתרים ייעודיים, בנוסף למה שנכנס לרשתות החברתיות, מחייבים את החברות להתמודד עם הביקורת מחוץ לכתליי המשרד. התוצאה המעניינת – יותר שקיפות ארגונית ומשוב לא ערוך של העובדים על הארגון.

עבור הארגונים, יש כאן שינוי משמעותי. משוב במקום העבודה היה שנים רבות מזוהה עם תהליכי הערכת עובדים, רוב הפעמים מה שמנהלים נותנים לעובדים או במקרה הטוב כלל 360 מעלות עובדים לעובדים ועובדים למנהלים. אבל בעולם החדש הזה נוסף למשוב ממד נוסף, לא רק בתוך הארגון אלא על הארגון. ולא רק על אנשים אלא על כל הארגון כולו כולל האסטרטגיה שלו, התרבות שלו, ההנהלה וכו'. ברמה הארגונית, זו חוויה חדשה ולא תמיד נעימה לקרוא מה דעתם של העובדים על הארגון, במיוחד לאור העובדה שדעתם נכתבת באופן פומבי כלכך. ארגונים מתחילים היום לעקוב אחרי השיחה הזה הן בשביל שיוכלו להבין מה מועמדים רואים והן בשביל לקבל משוב מהיר ובלתי מסונן על מה שנאמר במסדרונות.

אולי בגלל זה, למרות שכמה מהפלטפורמות לשיחה אנונימית נסגרו בשנים האחרונות, יזמים הפועלים בעולם הזה מאמינים שעבודה לעולם לא תהיה מקום טוב אם השותפים במקום העבודה לא יוכלו לדבר בפתיחות ואם הארגון לא ישמע אותם. וממילא, הדורות החדשים בעולם העבודה גדלו אל תוך סביבה של משוב מידי ורואים את האפליקציות האלה כחלק טבעי מעולם העבודה שלהם.

אגב, לשקיפות הזו יש גם מחיר. הארגונים היום מצפים מהמועמדים לדעת הרבה יותר על החברה, לעשות את העבודה לפני משלוח קורות החיים ובוודאי לפני הריאיון. כשאתם מסוגלים לדבר על החברה, האסטרטגיה, המוצרים, המנהיגות, זה מחזק את התדמית שלכם כמועמד רציני ומוסיף ממד חסר לראיון, זה שבו המראיין יכול לראות את העניין שלכם בארגון עצמו ולא רק בעבודה. ידע הוא כוח. ובתוך האתרים האלה יש מספיק ידע בכדי לצייד אותנו בפרספקטיבה ייחודית לגבי תהליכי הגיוס והשכר אבל גם לגבי התרבות והערכים והתהליכים שקורים היום בתוך הארגון. והם יכולים להשלים את הפער בין מה שמנהלים עושים לבין מה שאנשים באמת צריכים ולפתוח את הדלת לרמה חדשה של חיבור האנשים לארגון. כי משוב הוא מתנה. עבור כל הצדדים בסיפור הזה.

 לינק לטור בגלובס ב 13.07.2016

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי