המסיבה שלא כדאי לפספס

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

הרשתות החברתיות פרצו אל חיינו בעשור האחרון. עצם ההגדרה "חברתיות" מסמנת את נקודת המוצא שלהם כמערכת קשרים בין אנשים. הדור שלי, שפגש את הדבר הזה באמצע החיים, רובו הסתכל די הרבה זמן מהצד על התופעה הזו, פעמים רבות תוך שאלה או אפילו הרמת גבה מול מהות ה"חברים" בפייסבוק, האפקטיביות של קשרים ל LinkedIn ועוד לא דיברנו על 140 התווים של טויטר או התמונות באינסטוש. בקיצור, אנחנו לא בדיוק לוקחים את הדבר הזה ברצינות, ואם בכלל, עושים בזה שימוש לשתף בתמונות החופשה, לחיפוש עבודה או לפרסום עסקים.

אבל אני, כמו שאתם יודעים, עוסקת בעולם העבודה העתידי ולכן לא יכולתי להתעלם מהרשתות החברתיות בתוך ומחוץ לארגון. המסע שלי בתוכן התחיל בתור מסע מקצועי, כזה שלומד את העולם שאותו אני חוקרת. אבל במבט לאחור גיליתי שקרה משהו לעולם החברתי שלי, לעולם האנשים הקשורים בעבודה, לקשרים, אנשים בשר ודם שפגשתי דרך פעילותי ברשתות האלה. פגשתי, יצרתי קשרים חברתיים ומקצועיים ואפילו שיתופי פעולה, הקשרים האלה ענפים היום לפחות כמו, אם לא יותר, מאלה שקשרתי בשנות עבודתי השכירה. הטור היום רוצה לדבר על המרחב הזה, של הרשתות החברתיות, מרחב שמכיל הרבה יותר רבדים מאשר מה שאנחנו רואים על פני השטח. מרחב שמאפשר לנו לא רק לייצר "אני" מקצועי, מעניין, ייחודי, מותג שהוא אנחנו, אלא גם לזהות ולחבור אל עוד אנשים שה"אני" שלהם משיק, חופף, משלים, מתאים אלינו וביחד ליצור עולמות חדשים ומרתקים, אמתיים לגמרי. בשביל זה אנחנו צריכים להיות שם, בענן המקצועי הזה, ולהבין ששווה להשקיע זמן ברשתות החברתיות בהקשר של עולם העבודה כמובן.

Screen-Shot-2016-02-15-at-11.54.57

הסטטיסטיקה על שימושים ברשתות החברתיות בכלל מראה  ש 30% מהאוכלוסייה בעולם עושה בהן שימוש. פייסבוק בראש הרשימה עם כ 80% מבעלי הגישה לאינטרנט שהם גם בעלי חשבונות בפייסבוק, מהם 40% פעילים. לינקדאין, רשת המזוהה הרבה יותר עם עולם העבודה, נמצאת במקום השישי עם קצת מתחת ל 40% משתמשים רשומים, מתוכם כ 15% פעילים. אבל, על פי נתונים מ 2015, פייסבוק לא צומחת יותר וההשתתפות בה דווקא יורדת בעוד לינקדאין צומחת ב 20% כמות משתתפים רשומים וב 40% משתתפים פעילים. במילים אחרות, יותר ויותר אנשים הרשומים בלינקדאין הופכים למשתתפים פעילים.

אל תעמדו בפינה

חישבו על מרחב הרשתות החברתיות כאילו היה מפגש אנשי מקצוע, סוג של מסיבה, אירוע קוקטייל. אם הייתם מגיעים לאירוע כזה בהקשר של עולם העבודה, האם הייתם עומדים לבד לפינה? סביר להניח שלא, אבל זה בדיוק מה שאתם עושים אם הפעילות המקצועית שלכם ברשתות החברתיות מתמצה בלפתוח פרופיל לינקדאין ואז לא לעשות כלום. אם לצטט את איימי מרטין בספרה Renegades Write the Rules: How the Digital Royalty Use Social Media to Innovate: "כולנו רוצים להראות ולהישמע על ידי אחרים. אנחנו רוצים להיות מוערכים על מה שאנחנו  מציעים לאחרים. אנחנו רוצים להשתייך לקהילה של אחרים שמעריכים את מה שאנחנו מעריכים, אנשים שהם, באופן כזה או אחר, כמונו. מה קורה כשמותג ממלא את כל הרצונות האלה? אנשים נשארים בסביבתו בשביל לקבל עוד". רגע, למה מותג? כי אנחנו ברשת מותג. ובהקשר של עולם העבודה, כשמישהו רוצה לברר עליכם כי שמע אתכם בהרצאה או בפאנל, או קרא משהו שכתבתם או בודק אם כדאי לשתף אתכם פעולה או להעסיק אתכם, הוא ילך קודם  כל לרשת ויחפש עליכם מידע. ובתוך הרשתות החברתיות, סביר מאד שיבדוק עליכם מקצועית בלינקדאין.

Fastest-growing-social-networks-2015-700x359

איך בכלל מתחילים?

שלא נתבלבל, לינקדאין היא הרבה יותר ממקום שבו אנשים מחפשים עבודה. לפני הכל, אתם צריכים לוודא שהפרופיל שלכם מעודכן, מקצועי, מספר את הסיפור של האני המקצועי שלכם וזה נכון בלי קשר לסטטוס התעסוקתי שלכם. כאן התמונה צריכה להיות שלכם, לא של המשפחה או הכלב. הקדישו הרבה מחשבה לכותרת, היא זו שמופיעה ליד השם שלכם בכל חיפוש או עדכון. ואגב, היא לא צריכה להיות בדיוק שם התפקיד שלכם בתוך הארגון אלא מה שמשקף את מי שאתם. ואל תשתמשו במונחים פנימיים שרק הארגון שלכם, או המקצוע שלכם מבינים. ועוד משהו, הסיכום שבראש הפרופיל שלכם לא צריך להיות סיכום של כל קורות החיים שלכם. אם מישהו רוצה לראות את כל פרטי התפקידים שעשיתם, הוא יכול לראות אותם בחלק הבא, שם אתם מפרטים את כל קורות החיים שלכם. הסיכום הזה, הוא צריך לספר את הסיפור של מי שאתם, ההישגים המקצועיים שלכם, התפיסה שלכם, אפילו האישיות הייחודית שלכם, כל מה שלא בהכרח יבוא לידי ביטוי בפרטים של קורות החיים. ומומלץ, בגוף ראשון. בגוף הניסיון שלכם שימו כמה נקודות הסבר לכל תפקיד, כאלה שיספרו על הניסיון והיכולות שהתפקיד הזה הוסיף לכם. אל תשכחו להוסיף לינקים לתוכן שלכם ברשת: בלוגים, ראיונות, מאמרים, סרטונים, הרצאות, מצגות, כל מה שמציג את מי שאתם לקורא.

אז הפרופיל שלכם מעודכן, עכשיו תכנסו. זוכרים את המסיבה? סביר להניח שלא תכריזו על כניסתכם מראש המדרגות תוך קריאה נרגשת לכל האולם. במקום, תכנסו אל החדר, תקשיבו לשיחות, תצטרפו למעגל מסוים, תוסיפו את הפרספקטיבה שלכם לשיחה שכבר מתנהלת. עולם הרשתות החברתיות דומה מאד למפגש הזה. קודם כל תצטרפו. תקשיבו, תדפדפו ב Feeds, אותם דפי בית שאליהם אתם נכנסים. תקראו מה אומרים אחרים, תשתתפו קודם כל במה שכבר מתרחש. תגיבו, תכתבו הערות, תפתחו מערכות יחסים. כן, מדובר כאן בתקשורת רב כיוונית, הפכו לחלק ממנה. הרעיון הוא לייצר ערך, הרשתות החברתיות הן שיחה דו כיוונית שמתחילה בלהקשיב ולעזור, להביא ערך בזמן, במקום ובאופן שבו הקהילה שלכם רוצה אותו. אז אם אתם לא יודעים מה הערך הזה, קודם כל עשו שימוש ברשתות החברתיות בשביל לזהות אותו. ככל שתקראו, תגלשו, תסמנו, כך תגלו שהמערכת מביאה לכם יותר ויותר תכנים ואנשים רלוונטיים לתחומים שמעניינים אתכם.

זה הזמן לגבש לעצמכם את ה"אני" שלכם כי בין אם תעשו זאת במודע ובין אם לאו, כבר אמרנו שבפעילותכם אתם יוצרים לעצמכם מותג ברשת, כזה שכל מי שמחפש אתכם או עליכם ימצא. תחשבו קודם כל, מי אתם ומה אתם מייצגים? איך אתם רוצים להיתפס? איך אנשים יתפסו אתכם על סמך מה שאתם מפרסמים? זכרו, אתם יוצרים נוכחות בכך שאתם משתפים, כותבים, מגיבים.

אם אתם כאן מטעם ארגון, תזהרו שלא תהיו רק ערוץ לפרסום מסרים של הארגון. מצד שני, דעו שאתם עושים לארגון שלכם טובה גדולה. למה? התשובה נעוצה באופן שבו אנשים תופסים ארגונים. על פי ברומטר האמון של אדלמן, ארגון האוסף כבר 16 שנה נתונים של עשרות אלפי משתתפים מ 28 מדינות. הברומטר שואל את המשתתפים עד כמה הם סומכים על מוסדות הממשל, ארגונים עסקיים, המגזר השלישי והמדיה שיעשו את מה שנכון. כבר כמה שנים שהסקר מראה בבירור שפירמידת ההשפעה התהפכה וההשפעה נמצאת היום בידיהם של האוכלוסייה הרחבה ולא המנהיגים מכל המגזרים, שהאנשים הכי משפיעים היום במגזרים השונים הם אלה עליהם אנחנו הכי פחות סומכים. או במילים אחרות, אנחנו סומכים על "מישהו כמוני", העובד הממוצע, יותר מאשר על המנכ"ל ופי שניים מאשר על איש ממשל. על פי המדד, 75% אמרו שקיבלו החלטה על מותג על סמך שיחה עם עמית. ומותג כולל מותג של מעסיק. ולכן, השיחות שאנשים עושים על מקום העבודה ברשתות החברתיות תורמות להפוך את המותג של המעסיק לאנושי יותר. זכרו לא להפוך להיות דובר מטעם כדי שלא תאבדו אמון. תפקידכם כאן להיות אוטנטיים.

עכשיו תתחילו, שתפו מחשבות, הביעו דעה, לא רק כותרות ושיווק. תישארו רלוונטיים למה שקורה מסביבכם, בעונה, בכותרות, בשיח.

על מה?

הגדירו את המטרה שלכם לשנים הקרובות. מה אתם רוצים שיתקבל כשמישהו יחפש את שמכם ברשת? מה שאתם רוצים שהוא ימצא שם?

המומחיות שלכם מגדירה מי אתם ומה אתם עושים והפעילות שלכם ברשת, בהקשר המקצועי, צריכה לתמוך בהגדרת המותג הזו. כדאי לכם לנסות לנסח פסקה שמגדירה את המותג הזה שהוא אתם, כזו שמדברת אל אנשי המקצוע שיקראו את מה שאתם כותבים. המותג שלכם הוא אמנם אתם, אבל הוא לא בשבילכם, הוא בשביל אלה שאתם רוצים שימצאו אותו, שירצו להתחבר אליו. הוא צריך לתאר במה אתם שונים מאחרים שתחום העיסוק שלכם. אם אתם לא יודעים לנסח זאת, קחו את הזמן לחקור קצת על אנשים משפיעים בעולם העבודה שלכם ותראו איך הם ממתגים את עצמם בערוצים השונים.

גם אם אתם עדיין לא מרגישים שאתם יכולים לייצר תוכן מקורי, אתם יכולים לבנות את עצמכם כאנשי מקצועי עדכניים ומחוברים בכך שתפיצו חומר מקורי ואיכותי של אחרים לרשת שלכם. רובנו מוצפים במידע, לא כולו רלוונטי או מעניין. אתם יכולים להביא לרשת שלכם ערך בכך שתהפכו להיות המקום למידע איכותי, רלוונטי, אמין ומעניין בתחום העיסוק שלכם. לשם כך אתם צריכים להיות קוראים פעילים של חומרים של אחרים, כולל היכולת "להתגלגל" בין מאמרים ואנשי מקצוע, להגיב, להתחבר, להקשיב. תרחיבו את מעגל הקשרים שלכם. ואם אתם שואלים את עצמכם את מי להזמין? מי לאשר? תחשבו שוב על מסיבת הקוקטייל. לא כל השיחות בה מעניינות אבל יש משהו משותף שבגללו נכנסו כל אותם אנשים לחדר אחד. והמשותף הזה מבטיח שכשתסתובבו בחדר, תמצאו שם אנשים מעניינים, שיחות מרתקות, קשרים שתרצו לפתח. תחשבו על האנשים בעולם המקצועי שלכם או בתעשייה שלכם, או בעולמות התוכן שאתם מתעניינים בהם, עמיתים, אנשים שפגשתם בכנסים, אנשים שכותבים דברים שאתם קוראים, דמויות משפיעות שאתם עוקבים אחריהם. לקוחות, ספקים, הרשת המקצועית שלכם.

הצטרפות לקבוצות, כאלה שחברו יחד סביב נושא או גורם מאחד, היא דרך מצוינת להכיר אנשים עם רקע חופף לכם בנושא מסוים ולהעמיק את הרשת שלכם ואת החשיפה למידע רלוונטי. שם אתם שוב מצטרפים לשיחה, מפתחים קשרים, מגיבים לאחרים ובכך מגבירים את הסיכוי שיגיבו גם אליכם. עם הזמן תגלו שיש לכם גם עוקבים, אלה שבחרו לעקוב אחר מה שאתם מפרסמים, לקרוא את מה שאתם כותבים, בחרו לקבל את מה שאתם שמים ב Feeds שלהם מבלי בהכרח להיות קשרים שלכם. כל אלה מגיעים כשיש לכם מה להגיד והוא מעניין אותם, לרוב סביב נושא או תחום מסוים. הרבה מזה מתחיל בדיאלוג אחד על אחד. אנשים עוקבים אחרי מי שפעיל, אלה שיש להם משהו ייחודי לומר, מטעם עצמם ולא רק Forward של דברים של אחרים. שמוסיף להם מידע, פרספקטיבה, חיבורים חדשים בנושאים רלוונטיים.

זכרו, אתם בונים את המותג המקצועי שלכם בכך שאתם יוצרים את הפרופילים שלכם ברשתות החברתיות, משתתפים במסיבה הזו ותורמים לה תכנים מקוריים. בסופו של היום, ההשפעה שלכם בתוך הקהילות שלכם היא מה שקובע. ככל שתשתתפו יותר, תקבלו יותר חשיפה ותמצבו את עצמכם כמומחי תוכן. אם תצאו למסע הזה תגלו יום אחד שהוא הרבה יותר ממשהו וירטואלי, שהוא העשיר את החיים שלכם באנשים ותכנים ופתח לכם עולמות חדשים. כדאי לכם לצאת לדרך.

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי