לכל עובד יש מותג

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

המותג האישי שלנו מבוסס על אותנטיות, ולכן לא יוצרים אותו אלא מגלים אותו

השיח בסוכות עסק בארעיות. ובתוך הארעיות הזו שמעתי שיחות על ארעיות העבודה, הקריירה, המקצוע. אכן, אנחנו כבר לא חיים בעולם שבו יש לנו מקצוע, תפקיד או מעסיק לקריירה של 30 שנים. ויותר מזה, אנחנו לא נגיע לפנסיה בסופה של קריירה של 30 שנה. במהלך חיי הקריירה יהיו לנו מעסיקים רבים, תפקידים רבים ואפילו כמה מקצועות וסביר שנרצה לעבוד במהלך חיינו באופנים שונים, בעוצמות שונות. דור הביניים, אלה ששינו להם את החוקים, מנסה בכל כוחו להילחם בארעיות הזו, להיצמד למשרות, למעסיקים, למה שהיה. הדורות הצעירים, גם הם רוצים לדעת שיש להם בטחון תעסוקתי, אבל הם כבר לא מצפים לקבל אותו מבחוץ. הם יודעים שבשביל הביטחון התעסוקתי הם צריכים להתפתח, להשתנות, לעמוד על יותר מרגל תעסוקתית אחת. ויותר מכל דבר אחר, הם צריכים לנהל את המותג האישי שלהם, זה שיפתח להם את הדלת הבאה. הטור של היום מתמודד עם הצורך שלנו במותג אישי.

אם יש לכם תגובה לרעיון של מיתוג אישי, סביר להניח שזה נובע מכך שאנחנו משייכים את נושא המיתוג למשהו לא אמיתי, מעושה, מכירתי, נגוע בפוליטיקה ארגונית או מכירות. אנחנו רגילים למיתוג של פוליטיקאים או אפילו מוצרים ושירותים ויודעים שבחדרים האלה שואלים מה רוצים האנשים, הלקוחות, הבוחרים, שואלים ובונים מותג שיענה על זה, כזה שלא מייצג בהכרח את האדם או המוצר אלא את מה שאחרים היו רוצים שהוא יהיה. וזו גם הסיבה שכל כך קשה לנו עם הרעיון של מותג. כי הוא צבוע בצבע הלא אמין של למכור משהו שהוא לא. אבל כשזה מגיע למותג שהוא אתם לא מדובר בלבדוק לאן נושבת הרוח ולהתאים את עצמכם למה שאחרים רוצים וגם לא להמציא את עצמנו מחדש בהתאם למה שאחרים רוצים. להיפך, המותג האישי שלנו מבוסס על אוטנטיות ולכן לא יוצרים אותו, מגלים אותו.

ויליאם ארודה, גורו מיתוג אישי, מגדיר מותג כהבטחה לערך ייחודי. ולכן המותג האישי שלנו הוא ההבטחה שלנו לערך שהוא ייחודי שלנו. הוא הבטחה, כי הוא מגיע מאתנו ואנחנו מחויבים לקיים אותו, להיות משויכים אתו. הוא ייחודי כי הוא מה שמייחד אותנו מאחרים, כי אפשר לקבל אותו רק מאתנו. והוא בעל ערך כי יש קהל יעד שצריך להכיר אותנו וצריך את מה שאנחנו מציעים, הוא הביקוש שלנו, המשרות שמגיעות אלינו, הלקוחות שבאים לחפש אותנו. ארודה מפנה אותנו להבדל בין מוצרים חליפיים שאנחנו רוכשים על פי מחיר או זמינות, לבין מוצרים ממותגים שאנחנו רוכשים בגלל המותג ומה שהוא מייצג. קחו למשל את אפל, הידועה במוצרים חדשניים. אנשים מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים של אפל בגלל מה שהם מקבלים משיוך עם המותג שלה לחדשנות. בעולם העבודה, אם אנחנו חושבים על עצמנו כתפקיד שאנחנו ממלאים, הרי אנחנו מוצר, חליפי, כמו כל אחד אחר שיש לו תפקיד כזה. אבל אם אנחנו מותג, המבטיח ומקיים ערך ייחודי, כזה שאף אחד אחר לא יכול לספק, אנחנו לא חליפיים, או לפחות לא באותה קלות.

בעולם עבודה שבו הארגון כבר לא מנהל עבורנו את הקריירה אנחנו נדרשים למשהו שלא היה נדרש בעבר, וזה היכולת שלנו לבדל את עצמנו מכל האחרים. איך ידעו לבחור בכם? אם אנחנו מציעים את מה שמציעים כל האחרים, יהיה מאד קשה להשיג עבודה או לקוחות. אבל אם אנחנו מציעים ערך ייחודי, אנחנו בולטים במרחב, העבודה או הלקוחות מגיעים אלינו. מה אתם יכולים להביא לשולחן שאף אחד אחר לא יכול. מה עושה אתכם ייחודיים? ואם אתם יודעים לנסח את זה, אם אתם ברורים לגבי הערך שלכם, דווקא זה הביטחון התעסוקתי שלכם. זה מה שהופך אתכם לבלתי ניתנים להחלפה בארגון או לעצמאי שאחרים רוצים להעסיק.

personal-brand1

הדורות הצעירים כבר יודעים שאת היציבות התעסוקתית שלהם הם יקבלו מבניית המותג של עצמם. בדוח שפרסמה UBS בשם Workforce Futures על כח העבודה העתידי היא סוקרת את הדור הצעיר, דור ה Z, אלה שנולדו אל העולם הדיגיטלי. זה דור שרגיל לבוא במגע עם אנשים שמעולם לא פגש, כשאלה שמכירים רק את הדמות הדיגיטלית שלו, זו שעולה מתוך הרשתות החברתיות, הפעילות החברתית ו/או המקצועית ברשת, אפילו מחיפוש הגוגל. הדור הזה מודע למותג שיש לו ברשתות ולאופן שבו המותג הזה מאפשר את הקריירה שלו. זה דור שרואה את חשיבות ההשפעה שלו ברשת ובונה אותה דרך מסלול הקריירה, עד כדי כך שהוא מוכן להמיר מרכיבי שכר בתמורה לבניית מרכיבי מותג.

לגלות את המותג שלנו

דורי קלארק, שכתבה את הספר הנפלא Reinventing You אומרת לנו להתבונן פנימה ואחר כך להקשיב החוצה. פנימה, זו המודעות האישית. מה חשוב לכם, משמעותי עבורכם, מלהיב אתכם? ליצור את הסיפור שלכם, באופן פרואקטיבי. מה מייחד אתכם? איך אתם רוצים להיתפס? במקביל צריך לקבל מידע מבחוץ, מה אחרים חושבים עלינו. המותג שלנו בפועל יושב במוחות ובלבבות של מי שצריך להכיר אותנו ולכן חשוב שנבין איך הם תופסים אותנו, חווים אותנו. איך הם מתארים אותנו. דורי שולחת אותנו לאמרה הונגרית: אם שלושה אנשים אומרים לך שאתה סוס, תקנה אוכף. כי המותג שלנו הוא לא מה שאנחנו אומרים שהוא, לא מה שאנחנו רוצים שיהיה, אלא מה שאחרים אומרים עלינו. ולכן חשוב להבין מה אנשים חושבים. ואז, אם זה לא תואם, לעשות מה שצריך כדי לנהל את הפער הזה.

כשאנחנו חושבים על מותג אישי אנחנו חושבים על משהו גדול, משהו שייקח לנו שנים ליצור או לשנות. ואנחנו לא יודעים מאיפה להתחיל, איך לקחת את כל הניסיון הזה, את כל מה שיש לנו לומר על התחומים שאנחנו מכירים, עוסקים, מומחים, מתעניינים, ולמצוא את הלב של המסרים שלנו. דורי מציעה לנו פשוט להתחיל. להתחיל לכתוב את הסיפורים שלנו. לכולנו יש סיפורים, דברים שאנחנו זוכרים, משמעותיים, בקריירה שלנו, במי שאנחנו. אולי הפעם הראשונה שלמדתם מהי מנהיגות. אולי הפעם הראשונה שנכשלתם בגדול והייתם צריכים להרים את עצמכם. אולי בפעם הראשונה שמישהו הראה לכם מה זה באמת חברות. אנחנו בעצם האוסף של הסיפורים שאנחנו יודעים לספר, אלה שמייצרים ערך בחיינו. ואם נכתוב אותם, נתחיל לזהות את סיפור המסגרת, את החוט המקשר ביניהם, את מה שהופך אותם למשמעותיים עבורנו, את מי שאנחנו מהמקום הכי אוטנטי. זו דרך ללמוד על עצמנו מה המותג שלנו, מה מעניין אותנו, מניע אותנו לעשייה, משמעותי עבורנו.

זה מבפנים. ומבחוץ. פשוט לקבל משוב, להקשיב, לדעת מתי להקשיב ומתי לדבר. זה יכול להיות מאד עוצמתי, לקבל משוב מאנשים 360 מעלות מסביבתכם, הבוס שלכם, העמיתים, העובדים. עצמאית או עם עזרה לשמוע מה מספרים עליכם, איך זה לעבוד אתכם, אילו שלוש מילים יתארו אתכם? ולהקשיב. גם של מה שהם אומרים וגם של מה שהם לא אומרים. ואפשר גם לחפש את עצמכם ב Google. קודם כל, האם אתם בכלל קיימים. ותשאלו את עצמכם, אם מה שמצאתם זה הדבר היחיד שמי שמחפש יודע עליכם, מה חושבים עליכם עכשיו?

אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להשאיר את המותג האישי שלנו בידי אחרים או ביד המקרה. ולא, כבר לא מספיק שרק העבודה שאנחנו עושים תדבר בעדנו. אבל אם תעשו את זה, תגלו יום אחד שמגיעים אליכם כי יצרתם את הביקוש למה שיש לכם להציע, כי בידלתם את עצמכם. ואולי הכי חשוב, כשתרגישו שאתם חיים ועובדים בתאום מלא בין מי שאתם, מה שאתם עושים וגם איך אתם בוחרים לעשות את זה.

לינק לטור בגלובס ב 26.10.2016

 

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי