קורות החיים שלך בעיני המעסיק

אנחנו כבר יודעים שלעבוד במקום עבודה אחד ולצאת ממנו לפנסיה זו כבר לא אפשרות קיימת. ולכן, חלק מהקריירה תכלול מעברים בין תפקידים ומקומות עבודה. החוכמה היא שאלה לא יהיו סתם מעברים, אלא כאלה שיבנו לנו את הקריירה, משרות שיקדמו אותנו במונחים של פיתוח יכולות, התפתחות, צמיחה אישית, פיתוח ערך אישי.

אנחנו לא רגילים לשים את עצמנו במרכז של הסיפור הזה. אנחנו רגילים לחפש עבודה, לשלוח קורות חיים ולהפקיד את ההצלחה של התהליך בהחלטות של מישהו אחר. נדמה שקשה לנו להגדיר ולדבר על עצמנו, על היכולות שלנו, על כמה שאנחנו יכולים לתרום למי שיעסיק אותנו. אנחנו רגילים שקורות חיים הם רשימה כרונולוגית של תפקידים ומשרות שעשינו בחיינו, וזה סיפר את הסיפור שלנו, את מי שאנחנו. פעם זה הספיק.

post

אולי בגלל זה קיבלתי כזה מבול של שאלות כאן ובפייסבוק בהמשך לפוסטים טיפ קריירה – איך תכתבו קורות חיים שישקפו את מי שאתם? וגם נקודת מבט אחרת תעזור לך למצוא עבודההרבה בקשות לפרט יותר על נושא מיפוי הכישורים, על איך להציג את עצמנו ואת הניסיון שלנו. איך עושים את זה אם לא מספיק לציין, כמו פעם, את סך המקצועות או התפקידים שעשינו. טוב, הבנו שכל השינויים במקצועות בשוק העבודה מכריחים אותנו להגדיר אחרת את עצמנו, את המקצוע, את הניסיון. הבנו מה לא, אבל לא הבנו מה כן. איך אנחנו יודעים  מה מעסיקים כן מחפשים? איך הם קוראים את הסיפור שלנו בקורות החיים ובפרופילים המקצועיים?

שוקי כתב לי:

הייתי שמח לקרוא מפרי עטך, פוסט חשוב (כמותו לא מצאתי בעברית) שדרוש מאד למחפשי עבודה על האופן בו המעסיק קורא “קורות חיים”.

הדס כתבה לי:

המגייסים מחפשים את הטייטל הספציפי ואת מילות המפתח הספציפיות ולא מתעמקים דיו בקו”ח וקוראים בין השורות לקבלת תמונה רחבה יותר. מי שידע לעשות זאת ויהיה פתוח לראות את התמונה המלאה על המועמד העומד מולו יתכן שיזמן לראיון מועמדים שנסיונם המצטבר וכישוריהם מעידים על התאמתם הפוטנציאלית לתפקיד. העניין הוא שרוב המגייסים אינם כאלה וגם שם צריך לבוא השינוי בתפיסה.

קודם כל אני רוצה לשאול את הדס, אתכם, את עצמי – מה פתאום להפקיד את הקריירה שלנו בידי המגייסים?

אני מעדיפה לקחת על עצמי את האחריות. למצוא את הדרך לשים ביד של המנהלים המגייסים סיפור קריירה כזה, שיעיד על ההתאמה שלנו לתפקיד ולארגון. להכין כך את קורות החיים ואת הראיון, כדי שנוכל להעביר את הסיפור המקצועי שלנו באופן הרלוונטי ביותר לצרכים של המשרה הנחשקת. בדיוק בגלל זה, אנחנו חייבים להגדיר קודם כל לעצמנו ולסביבה מה יש באמתחתנו המקצועית ומכך לגזור למי אנחנו יכולים להביא ערך ואיך. זה קשה, אבל אם מסתכלים לאן הולך עולם העבודה אין מנוס מהמסקנה שלא תהיה לנו דרך אחרת.

בשביל להבין איך עושים את זה, תנסו איתי ביחד להבין איך זה נראה מצד הארגון, תחבשו לרגע דווקא את הכובע של המנהל המגייס ותשאלו את עצמכם: לו אני במקומו, מה מעניין אותו במועמד, בהתאמה לתפקיד? האם יש לי את זה ואם כן, איך אני יכול לספר ולהציג את הסיפור הזה? ואם אין לי את זה, האם אני פונה למשרה הנכונה?

מאחר וההגדרות של משרות משתנות, צרכים של ארגונים משתנים. ארגונים לא רק מגייסים עוד מאותו הדבר. הם מאתרים צרכים חדשים, מזהים יכולות נדרשות. לא תמיד זה נופל לתוך הגדרת משרה מהסוג שאנחנו מכירים. לפעמים הם נותנים שם למשרה אבל תוכן המשרה מכיל אוסף של ניסיון ויכולות שיש לכם ממשרות קודמות. למשל, מישהו שהיה בעולם מערכות המידע בארגון גדול, יכול אולי להכנס לעולם ביקורת האיכות בארגון אחר מאחר ויש לו יכולות עבודה עם מידע ומערכות נדרשות. למשל, מישהו שהיה חשב שכר בארגון יכול אולי להצטרף למשרה בעולם היעוץ הפיננסי, שם צריך לדעת גם את עולם התוכן של השכר וגם את עולמות התוכן של החקיקה והמיסוי המשפיעים עליו.

הרעיון בקורות חיים של יכולות הוא לא לספר סיפור כרונולוגי של כל התפקידים שעשיתם, אלא לספר את הסיפור של מי אתם, מה אוסף היכולות שאתם מביאים, ולתת דוגמאות לאיפה הם באו לידי ביטוי בקריירה שלכם. קורות החיים שלכם צריכים לשקף את כל מה שבגללו אתם מתאימים לתפקיד אליו אתם פונים ולכן הם גם צריכים להיות מותאמים לכל פניה ופניה. לספר את הסיפור שלכם, להבדיל מהכרונולוגיה של התפקידים שלכם, דורש שתשאלו את עצמכם כמה שאלות:

  • למה אני רוצה את התפקיד הזה? למה הוא מרגש אותי?
  • למה שהמנהל המגייס ירצה אותי בתפקיד הזה? מה אני מביא שהוא ייחודי?

הסיפור שלכם מציג אתכם כאדם, לא כרשימה של תפקידים. הוא גם צריך לעזור למנהל המגייס לרצות אתכם בצוות שלו, עובדים בשבילו. לצייר עבורו את התמונה של הפרק הבא בסיפור שלכם, שלכם ושלו ביחד. לכל אחד מאיתנו יש סיפורים בהיסטוריה שלנו אליהם אנחנו יכולים לחבר את התפקיד הנוכחי או הבא. הרעיון הוא לבחור את אלה שמתאימים לשיחה אליה אתם מגיעים. אם אתם לא מצליחים לנסח את הסיפור שלכם בהקשר של תפקיד מסויים, אולי זה לא התפקיד הנכון בשבילכם.

מה מחפש הארגון בקורות החיים? את השאלה הזו אתם חייבים לשאול את עצמכם עם כל פניה לארגון. ואז, אחרי ששאלתם, תענו עליה ותוודאו שאתם מראים איך אתם התשובה. יותר מידי פעמים בקורות החיים ובמכתבים הנלווים אנחנו מספרים למה אנחנו רוצים לעבוד בארגון, למה אנחנו רוצים את המשרה. הרעיון כאן הפוך, איך אתם עונים לצורך של המנהל המגייס. תבינו את הצורך שלו ותענו עליו. זה מאד פשוט. ואם אתם לא יכולים לענות עליו – אולי זו לא המשרה שלכם.

כבר כמה פוסטים שאני מנסה לגעת בנקודה הזו שהיא קריטית – המעבר של האופן בו אנחנו תופסים ומייצגים את הקריירה והניסיון שלנו מרשימה של תפקידים לסיפור של יכולות וניסיון.

זה לא פשוט, אבל מאחר והמקצועות והתפקידים עוברים שינוי, רק אם תוכלו לנסח ולספר את הסיפור המקצועי שלכם תדעו להתאים אותו לעולם המתחדש

בהצלחה!

 

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי