איך בוחרים איזה מנהיג לפתח ואיך זה קשור למיקי מאוס?

מנהיגות היא נושא מדובר. פיתוח מנהיגות מדובר עוד יותר. לכן אני מתרגשת במיוחד מדיונים מעוררי מחשבה על פיתוח מנהיגות, מהסוג שנתקלתי בהם השבוע עם עמיתים מבריקים ובמיוחד הבוקר בשיחה עם איש חזון בנושא מנהיגות חברתית (לא ביקשתי רשות, אז בלי שמות…). שיחה שהחלה באמירות ברורות איך בוחרים את המנהיגים אותם נפתח, והסתיימה בסימני שאלה מעוררי מחשבה.

נתחיל בהגדרה, אנחנו לא מדברים על פיתוח מנהלים או קורסי מנהיגות. אנחנו מדברים על אותם % עליונים שהם באמת הקצה העליון של המנהיגות האמיתית, זו שהארגון והחברה צריכים להשקיע בהם את המיטב כי הם, הם יקחו אותנו קדימה לעתיד טוב יותר. ה- Great Leaders כמו שהגדיר אותם הבוקר בן שיחי:

Good leaders grow good followers, Great leaders grow great leaders

בשנים האחרונות אחד מנושאי השיחה בפיתוח מנהיגות עוסק בזיהוי המנהיגות – את מי לפתח? למי הפוטנציאל הגדול ביותר להיות מנהיג אמיתי. מכאן, אמר בן שיחי וביטא את מה שרבים מאיתנו נוהגים לעשות, אם אני צריך לבחור בין שני מנהיגים שבראשות שני ארגונים, למרות שארגון אחד יכול להיות בעיני יותר משמעותי מארגון אחר, אני אבחר להשקיע במנהיג הטוב ביותר, גם אם הוא עומד בראש הארגון הפחות משמעותי.

אם אתם עוצרים עכשיו, חוזרים לקרוא את זה שוב ובודקים אם אתם מסכימים או לא,  טוב שעצרתם. מה בעצם אנחנו עושים אם אנחנו מפתחים מנהיגות רק לפי האדם ויכולותיו ללא התפקיד אותו הוא ממלא? האם יש סיכוי שאנחנו מפתחים את המנהיגות של העבר ולא את זו של העתיד? או מנהיגות במקומות שלא בהכרח יניבו את התוצאה היכן שהיא הכי משמעותית?

רגע, אל תכעסו עלי. אני לא אומרת חלילה שנפתח אנשים לא ראויים רק בגלל שהם ממלאים תפקידים משמעותיים. קודם כל, אם זה המצב, אז ממילא יש לנו בעיה והיה רצוי שנוודא שבתפקידים המשמעותיים ביותר שלנו יושבים אנשים ראויים. אבל אז אנחנו מגיעים אל הבחירה של הדובדבן. מי המנהיגות האמיתית, המשמעותית ביותר, לה נקדיש משאבים מיוחדים ואותה נרצה לקדם. אני רוצה להציע לכם לחשוב על זה קצת אחרת.

John Boudreau מדבר על מונח מאד מעניין אותו הוא מגדיר Pivotal Roles:

Out of all the jobs and roles in organizations, a small number are “pivotal” like this –
the performance of talent and organization in these roles moves the strategic needle
far more significantly than in other roles

על פי Boudreau ארגונים שמזהים ומנהלים נכון את התפקידים האלה יזכו ביתרון תחרותי ברור. אבל  מי הם התפקידים האלה? יש סיכוי טוב שהם לא מי שהייתם בוחרים במבט ראשון… ניקח בתור דוגמא את פארק השעשועים של דיסני. מתוך כל התפקידים בפארק, מי אתם חושבים הכי pivotal להצלחה של הפארק? אם אתם כמוני, בודאי חשבתם על אותם עובדי דיסני הלבושים כדמויות האהובות, ובמיוחד מיקי מאוס. אז זהו, שלא. מסתבר שהתפקיד החשוב המשמעותי ביותר לחווית הפארק הוא דווקא מנקי הרחובות – אותם עובדים אשר מסתובבים בקרב הקהל, יכולים להפנות ילדים עצבניים אל נקודה מוצלת  ואת הוריהם העייפים לנקודה הכי טובה לראות את המצעד בישיבה… למנקי הרחובות בפארקים של דיסני יש השפעה גדולה הרבה יותר על חווית המבקר, ולכן על הצלחת הארגון, מאשר למיקי מאוס. הבנה זו אפשרה לדיסני לשים דגש מיוחד על גיוס ופיתוח אוכלוסיה זו, יותר מאשר אוכלוסיות אחרות בפארק.

מיקי

עכשיו תחברו את הרעיון של pivotal roles עם זיהוי מנהיגות שתוביל את הארגון קדימה ותחזרו אל השאלה איזה מנהיג לפתח – את זה שיושב בתפקיד המשמעותי יותר או את זה שיש לו יותר פוטנציאל?

בארגון של היום, אנחנו מכירים את המנהיגות ואת היכולות הנדרשות לה. אם נבחר על פי מדד זה את המנהיגות אנחנו עלולים לפתח מנהיגים מצויינים, אבל לא את אלה שהארגון צריך עבור האתגרים והיכולות של המחר. אם לעומת זאת, נשאל את עצמנו אילו יכולות נזדקק להן לשנים הבאות, אלו תפקידים יושבים על הציר המרכזי שיקבע את הצלחת הארגון, תפקידים אשר שינוי קטן בהם ישפיע הרבה יותר מאשר שינוי במקומות אחרים. אז אנחנו עשויים לזהות לפיתוח המנהיגות שלנו דווקא אנשים אחרים מאלה שעונים על תמונת המנהיגות העכשווית.

אם אנחנו ארגון בעולם של נעליים אדומות אנחנו בודאי יודעים איך נראית המנהיגות המתאימה ביותר לארגון נעליים אדומות וסביר להניח גם שרוב מי שאנחנו בוחרים לפתח הוא מנהיג של ארגון נעליים אדומות. אבל אם העולם משתנה ואנחנו צריכים להתחיל לפתח ולייצר במקביל גם נעליים ירוקות? האם מנהיגים מובילים מהמנהיגות האדומה יהיו גם מנהיגים מובילים בעולם של נעלים ירוקות? או שאנחנו צריכים לשנות את האופן בו אנחנו בוחרים מנהיגים מובילים ולהסתכל דווקא על אלה שיושבים היום בתפקידים המובילים אותנו לכיוון העתיד המשתנה, הירוק?

אני למדתי השבוע את ההשלכות של אי היכולת לנתק פיתוח מנהיגות מהתפקידים והכיוון האסטרטגי של הארגון. שלאו דווקא מי שמסומן כיום כמנהיגות המובילה הוא זה שאנו צריכים לפתח אותו. שצריך לשאול שאלות קשות כי פיתוח מנהיגות נועד לפתח אותה להנהיג את הארגון קדימה, אל העתיד. ולכן היא חייבת להסתכל על העתיד ולהבחר על פי הקריטריונים של הצרכים של העתיד. לא של ההווה.

ולמדתי גם שיש לי עוד הרבה מה ללמוד בתחום פיתוח המנהיגות.

 

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי