איך תגרמו לרשת שלכם לחפש עבורכם עבודה?

שיחה על חיפוש עבודה עם בחור צעיר, בוגר תואר מדעי מאוניברסיטה מצויינת, הזכירה לי שיחות דומות שמתנהלות ברשתות החברתיות בקרב מחפשי עבודה בגילאי הביניים. לשתי הקבוצות טענות דומות, מה שרק מאשש את הטענה שחלק גדול מהקושי קשור לאופן החיפוש ולא לגיל.

שתי הקבוצות מדברות בלהט על כך שעבודה מוצאים היום רק דרך "קשרים". מצד שני, מתלוננים גם הצעירים וגם המנוסים על כך ששליחת מיילים אל אותם "קשרים" לא מניב תוצאות.

את השיחה שניהלו, איך להתגבר על המכשולים האלו, אני מתעדת כאן עבור כל מי שהפתיח הזה מדבר אליו.

network

1. רשת זה לא קשרים. תנסו להחליף את המילה "קשרים" במילה "רשת". זו לא סמנטיקה. ההתייחסות לקשרים מתקשרת לצפייה לסוג של טובה, של פרוטקציה. שמישהו יתן לנו משהו רק בגלל שיש לנו קשר אליו. זו איננה הרשת שאנו מתייחסים אליה בחיפוש עבודה. הרשת שלנו היא רשת לגיטימית. היא לא תייצר עבורנו עבודה שאיננה מגיעה לנו או מתאימה לנו. הרשת שלנו היא רשת של אנשים הפרושים ברחבי המשק ומתוך הכרותם את הארגונים, הצרכים וההזדמנויות עשויים, אם נפנה אליהם באופן המתאים, לחפש עבורנו עבודה באופן אקטיבי.

אז איך פונים "באופן מתאים"?

2. לא שולחים מיילים כלליים. מייל כללי, נוסח כזה שכתבתם ושלחתם אל כל אדם וכתובת מייל שמצאתם, ימצא את דרכו ישר אל תיבת הדואר הנמחק או, במקרה הטוב, יניב לכם את התשובה המתסכלת בנוסח כללי (בדיוק כמו המייל שלכם) האומר משהו בנוסח "כל המשרות נמצאות באתר" או "אין לנו כרגע משרה מתאימה אבל נשמור את קורות החיים למקרה שתתפנה". זה מתסכל אתכם לקבל תשובה כזו? תחשבו מה שידרתם לזה שקיבל מכם מייל, אשר ניכר בו שלא השקעתם שום מחשבה ועבודה להתאים את הבקשה שלכם לנמען. אם אתם לא עבדתם בשביל חיפוש העבודה שלכם, למה שמקבל המייל שלכם יטרח עבורכם?

אז איך כן שולחים בקשות לאנשים ברשת?

3. מפרידים את הרשת המורכבת לפרטים. כל מייל שתשלחו צריך להיות תפור עבור מקבל המייל. תבינו מי הארגונים שאתם פונים אליהם ומיהם האנשים שאתם שולחים להם מיילים. אם אתם מחפשים עבודה בתחום מסויים, הגיוני לפנות למנהלים בתחום זה או בארגונים בהם מגייסים בתחום שלכם. אם, לדוגמה, זהו ארגון פיתוח ואתם אנשי מכירות, אין טעם שתשלחו מייל לארגון כזה. ואם יש בארגון גוף מכירות, תשקיעו ותחפשו את המנהלים הנכונים ואל תשלחו לכל מי שעובד בארגון בתקווה ש"תקלעו". זכרו, מקבל המייל רואה מיד אם אתם עבדתם בשביל להגיע למקום הנכון. אם עשיתם לעצמכם חיים קלים והעברתם אליו את כל העבודה הוא לא יעזור לכם.

עכשיו, כשאתם יודעים בדיוק למי אתם רוצים לפנות, איך עושים זאת כך שהפניה תקבל מענה?

4. כותבים כל פניה תפורה בדיוק אל המקבל. בפניה אל מנהל בארגון בו אתם מעוניינים, תגדירו קודם כל לעצמכם למה אתם מעוניינים בארגון הזה. תכנסו לאתר הארגון ותלמדו עליו. תכנסו לאתר המשרות של הארגון ותלמדו על אופי המשרות שבו. תבדקו אם יש משרה מתאימה לכישורים שלכם. עכשיו אתם מוכנים לנסח פניה ייחודית. תציגו את עצמכם ותסבירו למה אתם פונים. תסבירו למה אתם רוצים לעבוד בארגון, איפה חשבתם להשתלב, אילו משרות ראיתם שעשויות להיות רלוונטיות עבורכם, למה לדעתכם אתם מתאימים. תסיימו בבקשה ספציפית. להעביר קורות החיים עבור משרה מסוימת, עבור מחלקה מסוימת, למאגר "חבר מביא חבר".

זה נשמע כמו הרבה עבודה? בודאי. חיפוש עבודה זו עבודה. אבל מהצד השני, הצד המקבל את הפניות, העבודה שתשקיעו תהפוך את הפניה לכזו שאפשר לקדם בתוך הארגון. זה לא מבטיח שיש משרה פנויה או אפילו שתקבלו זימון לראיון. אבל זה מגדיל בהרבה את הסיכוי שהפניה שלכם תועבר למקום הנכון בארגון, שהרשת שלכם תעזור לכם לחפש עבודה.

בהצלחה.

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי