האם רובוטים צריכים לשלם מס הכנסה?

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

יזמים וגורמי ממשל מתחילים להבין שעליהם לדאוג לעובדים שיוחלפו במכונות

אנחנו יודעים שהרובוטים באים אבל הם עדיין נחשבים לקוריוז. לפני כחודש פרסם ה San Francisco Chronicle  סקירת תיירות טכנולוגית בליווי מפה, עבור מטיילים שרוצים, חוץ מלראות את גשר הזהב, גם לנצל את הביקור בסביבות עמק הסיליקון לראות איך יראה העולם אצלכם בשכונה תוך כמה שנים. וזה כולל בתי מלון שהחליפו את המפתח באפליקציה, מסעדות ללא מלצרים, תשלום בביטקוין וגם רובוטים שמכינים פיצה או משמשים כבריסטה בקפה או מוכרים בחנויות, שלא לדבר מכוניות אוטונומיות שהן כבר ממש לא נדירות בכבישים של העמק. הרובוטים באים, זו לא שאלה של אם רק של מתי והעולם שבו אנחנו חיים ועובדים לא יהיה דומה לזה שבו אנחנו נמצאים היום. ואם אתם מחפשים סימן שזה כבר ממש קרוב, אפשר לראות זאת במבול הצעות החקיקה ברחבי העולם, אצל אלו שכבר מבינים שלא ניתן עוד להתעלם מהשינויים וצריך להתאים את מערכות הממשל הרלוונטיות לעולם החדש. הטור של היום מתבונן ברעיון של מס הכנסה לרובוטים כדרך להתמודד עם עולם עבודה שבו אוטומציה של תפקידים פוגשת מחויבות חברתית.

ההצעה של ביל גייטס

בפברואר השנה העלה לראשונה לא אחר מאשר ביל גייטס את הרעיון של מס הכנסה על רובוטים. בעצם, מדובר כאן במנגנון שמאט את הכניסה של טכנולוגיה אל עולם העבודה בשביל לאפשר זמן ולייצר מימון להכין את העובדים המוחלפים לעבודות חדשות. נקודת המוצא לשיח הזה היא שהמערכת הכלכלית כרגע מעודדת ארגונים דווקא להתייעל, לעשות שימוש בטכנולוגיות שמייתרות אנשים ואנחנו עומדים בפני תקופה שבה אחוזים ענקיים של תפקידים ייעלמו בתוך זמן קצר. גייטס טוען שממשלות צריכות לנהל תכניות כאלה ולא לסמוך על המערכת הכלכלית, כדי להבטיח שעם ההעלמות של תפקידים לבני אדם גם ייווצרו חדשים. ושבעולם העבודה החדש תהי עבודה גם אלה שהם היום בעלי ההכנסה הנמוכה ולא רק אלה שמניעים את הכלכלות החדשות. ולכן, מס ההכנסה על רובוטים הוא בעצם מס על הכנסה של טכנולוגיה ומטרתו לעשות שני דברים: לייקר את העלות של החלפת עובד על ידי טכנולוגיה ובכך להאט את הקצב ואולי חשוב מכך, לייצר תקציבים להכשרה של עובדים בעולמות שבחזית ההחלפה הזו.

על פניו, זו לא מחשבה כלכך הזויה. העובד של היום משלם כנגד הכנסתו מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס בריאות. אם הרובוט מחליף עובדים, למה בעצם שלא ניקח מהאוטומציה הזו את אותו היקף תשלומים לטובת העובדים שהוחלפו?  ויותר מכך גייטס מציעה להסתכל על התקציבים שייווצרו כהזדמנות לשפר את השירותים שממשלות נותנות לאזרח, להפנות את כח העבודה שהתפנה לטפל בצרכים שונים כמו טיפול במבוגרים, הקטנת כיתות, עזרה לבעלי מוגבלויות, כל אותם מקומות שבהם אמפטיה והבנה אנושית הם, לפחות עדיין, מאד ייחודיים וכיום אין מספיק אנשים שנותנים על כך מענה. גייטס מציעה לקחת את האנשים שהאוטומציה מייתרת, להכשיר אותם מחדש ולספק להם עבודה שיש בה גם ערך וגם פרנסה נאותה ובכך לנצל הזדמנות לייצר כאן עולם טוב יותר, כזה שמשפר את המצב של כולם מהשינויים הצפויים. 

אולי זה לא פלא, אם כן, שבסן פרנסיסקו, האיזור שאחראי על רבים מהשינויים הטכנולוגיים בעולם, החלה גם היוזמה לקחת אחריות ולהוביל את השיח על מה שנובע מהשינויים האלה. מנכ"ל העיר גיין קים מנסה להפוך את הרעיון הזה למציאות בשיח עם מנהיגות טכנולוגית, ארגוני עובדים וקובעי מדיניות ובודקת איך מייצרים תכנית מיסוי שמהווה סוג של רשת בטחון לעובדים שמאבדים את עבודתם לטכנולוגיה. לא בשביל לעצור את הטכנולוגיה, אלא בשביל לוודא שהיא לא מעמיקה את הפערים החברתיים. והיא לא לבד. קוריאה הדרומית כבר הודיעה החודש שהיא מכניסה מס כזה או יותר נכון, מבטלת את הטבות המס על הכנסת טכנולוגיה, הטבות מס שנוצרו כדי לקדם חדשנות, מאותן סיבות בדיוק.

מול הדעה הזו, עומד שר המסחר האמריקאי ווילבור רוס, שמציג עמדה הפוכה וטוען שעיכוב הכנסת טכנולוגיה על ידי מיסוי רק ישאיר את הכלכלה האמריקאית מאחור ביחס לכלכלות אחרות בעולם. ובעוד הוא טוען שאין למסות את הטכנולוגיה כפתרון, הוא מסכים כי הדרך להתמודד עם בעיית האבטלה מאוטומציה נמצאת בצורך להכשיר את כח העבודה לעולם המשתנה. בנושא זה התבטא גם הנשיא טראמפ בראיון ל NY Times כשאמר שאם הרובוטים באים לקחת את העבודה, אז צריך לוודא שאנחנו גם מייצרים את הרובוטים, או במילים אחרות, את עולמות העבודה של העתיד.

יש ברעיון הזה, למסות את הטכנולוגיה המייתרת עובדים, כמה בעיות קשות. קודם כל, לא בטוח שאפשר בכלל להגדיר מי זה בכלל הרובוט הזה, שצריך לשלם מס הכנסה במקום עובד. מה עם השואב הרובוטי שלכם, שייתר אולי שעה של מנקה? והאפליקציה של הבנק, שייתרה את הכספר? ומה עם הטכנולוגיות החדשות של מיקרוסופט עצמה, שמאפשרות לנו לטפל במידע מכל מקום ומייתרות בכך עובדי משרד? כשחושבים על כל הפעולות שפעם עשו אנשים והיום עושות מכונות, קשה מאד לייצר חיבור חד חד ערכי בין הכנסת טכנולוגיה לבין ביטול משרות אנושיות. ואם יגדירו מחר מס על אוטומציה מסוג כזה, נגלה במהרה שחברות רבות מגדירות מחדש אוטומציה כמחשוב או ציוד שאין עליו מס כזה בכדי להימנע מתשלום המס.

ואולי ממשלות צריכות דווקא לייצר תמריצים לעודד חדשנות טכנולוגית ולהצמיח בכך את הכלכלה? שהרי אם ממסים בכלכלה צומחת את החברות על רווחים, גם זו דרך להבטיח מימון לצורך להכשיר מחדש עובדים. וזה כמובן כולל סגירת החורים במערכות מיסוי החברות, אבל גם את הצורך לוודא שממשלות מפנות בעידן הזה כספים לייצר מערכות הכשרה ללא עלות כדי להכין אנשים לעבוד לצד האוטומציה. ויש דרכים נוספות לחלק את העושר הנובע מהכנסת הטכנולוגיה. באנגליה למשל, איגוד המסחר טוען שהממשלה צריכה למצוא דרך לעשות שימוש ברווחים הנוצרים מהכנסת טכנולוגיה כדי להיטיב עם תכניות הפנסיה ולהוריד את גיל הפרישה של העובדים. זו אותה טענה בדיוק, שהעובדים צריכים להרוויח גם מהיתרונות של הכנסת הטכנולוגיה וצריך לוודא שהערך מתחלק מעבר רק לבעלי ההון, גם דרך שכר ותנאי תעסוקה יותר טובים. מחקר של PWC צופה שהתל"ג באנגליה יצמח בכ 10% עד שנת 2030 לאור כניסתן של טכנולוגיות מציאות מדומה וזה, טוענים של האיגודים, צריך להיות מתורגם להורדת גיל הפרישה, כדי לשחרר את הצורך של העובדים המבוגרים להישאר בשוק העבודה המשתנה. בינתיים, אגב, התכנית באנגליה הפוכה, וכוללת העלאת גיל הפרישה ל 68 עד שנת 2039.

מה שמעניין בשיח הזה אינו השאלה אם מס הכנסה לרובוטים יעבור אי פעם, אלא עצם העניין שמתחילים גורמי ממשל לגלות במתח הזה, שבין החדשנות הטכנולוגית והמחויבות החברתית. עוד מסן פרנסיסקו, שם יש עכשיו הצעה למנוע מרובוטים שעושים משלוחים (כן, שם כבר יש דבר כזה) לנוע על המדרכות מחשש שיפגעו בהולכי הרגל. המתח הזה צפוי לגבור עם כל שביל חדש שהאוטומציה תסלול אל תוך העולמות שהיו פעם שלנו. ולמרות זאת כדאי לזכור, החדשנות היא מה שמניע את האנושות קדימה ושום מס לא יעצור אותה. יותר טוב שנשאל איך אפשר לחנך דור שיוביל את העולמות החדשים ולהכשיר את הדורות הקיימים לעבוד לצד הרובוטים.

לינק לטור בגלובס ב 13.09.2017

 

 

 

 

 

 

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי