חמישה דברים שלמדתי בשיחה על חיפוש עבודה

שרה פנתה אלי אחרי אחד הפוסטים וביקשה שנפגש. ואני, שכתבתי על חשיבות המעגל השלישי לחיפוש עבודה, לא יכולתי לסרב להיות חלק מהמעגל הזה שלה. לא ציפיתי לכך שהפגישה עם שרה תהיה גם המעגל השלישי שלי… פגישה בה הרווחתי יותר ממה שנתתי, שבה למדתי דברים חדשים ויצאתי נפעמת קודם כל משרה אבל גם מכוחו של תהליך נכון בחיפוש עבודה.

אז מה למדתי משרה?

images

1. להקדיש זמן ואולי לקבל עזרה כדי להגדיר היטב מה מחפשים, על מה נתפשר ועל מה לא. זה לא אומר לא להשאר פתוחים להזדמנויות, אבל חשוב מאד לדעת להגדיר, קודם כל לעצמנו, מה חשוב לנו, על מה לא נתפשר, לעומת מאפייני משרה או ארגון שלגביהם אין לנו העדפה. שרה, לדוגמא, לא היתה מוכנה להתפשר על מה שהיה לה חשוב אצל המנהל שעבורו תעבוד ולעומת זאת נשארה פתוחה לגבי גודל הארגון, למרות שהבינה היטב את המשמעויות של גודל הארגון על התפקיד. לשם כך שרה הכינה לעצמה גם שאלות משלה, ראיון עבור המראיין. כדי שתוכל לקבל מידע חשוב מבחינתה לקבלת ההחלטה.

2. לנהל את הראיונות, ולא להתנהל בתוכם: שרה הגדירה מראש מה היא צריכה להעביר בראיונות. על פי העצות שקיבלה, הקשב של המראיינים מוגבל וחשוב שתתחיל דווקא מהסוף, מאיפה שהיא היום, ממה שהיא יודעת, ממי שהיא ובמה היא תתרום לארגון. מרואיינים רבים מתחילים את השיחה מסקירה כרונולוגית. תחשבו על זה. האם מי שהיינו לפני 15 שנה רלוונטי למה שאנחנו מביאים היום? מאד אהבתי את העצה הזו. לדעת להגדיר מראש את מה שאנחנו מביאים לשולחן, לארגון, לתפקיד. ולוודא שאנחנו מביאים את זה מוקדם בראיון כדי שרוב הזמן יסוב סביב מי שאנחנו היום.

3. לדבר עם כל מי שאנחנו מכירים: דיברנו רבות על חשיבות הרשת ושיחות כוס הקפה. גם שרה עשתה אותן. מה שאהבתי בסיפור שלה הוא עד כמה הרחיקה במיפוי של הרשת שלה. שרה כללה ברשת שדרכה היא מחפשת עבודה עם ספקים שעבדה איתם, בני משפחה שעובדים בארגונים שונים, אנשים שעזבו בעבר את הארגון בו היא עבדה ועובדים היום בארגונים שונים. שרה גילתה שרבים מהם הפכו למחפשי עבודה פעילים עבורה. ראיון אחד קיבלה דרך מישהו שעבדה איתו בעבר, אשר שאל חבר בארוחת ערב אולי הוא צריך… ראיון אחר הגיע דרך מישהי בארגון שידעה שהיא מחפשת עבודה, משרה שלא היתה מתפרסמת אבל בעקבות שאלה ששאלה אותה מנהלת נעשה החיבור. אהבתי לשמוע את שרה מדברת על הקשרים האלה כ "אנשים שמחפשים בשבילה עבודה באופן פעיל ". ואני בטוחה שהיכולת של שרה להגדיר היטב מה היא מחפשת עזרה לאנשי הרשת שלה לעשות זאת.

4. חיפוש מאד אקטיבי במגוון דרכים: כבר דיברתי על כך שחיפוש עבודה זו עבודה וגם על כוחה של הרשת בתהליך הזה. שרה לימדה אותי עוד פרק עד כמה. למשל, שרה שמעה על משרה בחברה גדולה. היא חיפשה ב Linkedin את מי היא מכירה שיכול לחבר אותה לארגון הזה ומצאה איש קשר ישיר ברשת שלה שעבד פעם בארגון. למרות שכבר לא עבד בארגון, שמח איש הקשר של שרה לפנות אל מי שמנהל היום את הפעילות ויצר עבור שרה את החיבור. שרה סיפרה שהצטרפה לקבוצות חדשות ב Linkedin בנושאים הרלוונטיים ומקפידה לקרוא את התכנים. דרכם היא גם מכירה אנשים נוספים העוסקים בתחום שלה, ואליהם היא יכולה לפנות בחיפושיה.

5. שימוש במילים הנכונות בקורות החיים וב Linkedin: רוב קורות החיים המגיעים לארגונים ממויינים על ידי מערכות ואלגוריתמים. המערכות האלה לא מחפשות שמות תפקידים, הן מחפשות תחומי תוכן. ראיתי הרבה קורות חיים שלא מכילים כמעט דבר על תוכן הניסיון של האדם. מה אופי הניסיון שצברנו? באילו תחומי תוכן בתוך המקצוע  אנחנו מתמחים? שרה דיברה עם מישהו שכותב אלגוריטמים כאלו וקיבלה ממנו טיפים למילים שחשוב שיופיעו בקורות החיים שלה. גם בלי מידע פנים תשאלו את עצמכם – בתחום העיסוק שלכם, אם אתם הייתם מחפשים עובדים, אילו מילות מפתח הייתם מחפשים בקורות החיים?

השיחה עם שרה שימחה אותי מאד. במיוחד, כי שרה מגיעה לחיפוש העבודה ממקום של בטחון, היא יודעת שהיא תמצא, כבר יש לה הצעות ביד והיא לא מתפשרת.

ממה שאני ראיתי, אני גם בטוחה שהיא תמצא את מה שהיא מחפשת. ובדרך, היא לימדה אותנו שיעור.

בהצלחה!

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי