טיפ קריירה – איך תכתבו קורות חיים שישקפו את מי שאתם?

נדב פנה אלי דרך עמוד הפייסבוק של הבלוג, נירית כהן: על עבודה וקריירה באמצע החיים. הוא עבד בארגון מוסדי גדול בענף הבריאות במחלקה פיננסית.

כפי שציינת בפוסט גם אני נימצא בנקודה בחיי שבה אני מעוניין לסלול את הקריירה של ה 20 שנה הקרובות (לפחות) .

נדב נתן לעצמו מתנה, הוא פנה לגורם שיעזור לו לחשוב מה לעשות עם המשך הקריירה שלו. תוך כדי עבודתו כשכיר, נדב עבר תהליך עם ערן שטרן ולמד לזהות את החוזקה שלו בתחום העבודה, על כך שהוא לוקח מיוזמתו פרויקטים בירוקרטיים מסועפים והופך אותם לפשוטים. בשלב הזה החליט שהוא חייב לעצמו לעשות שינוי במקום העבודה, שמה שהוא עושה באותו ארגון מוסדי לא ממצה ולא מתגמל אותו כראוי. ערן הציע לו לדבר איתי על סוג מסויים של משרות ונדב שלח לי את קורות החיים שלו.

ביקשתי מנדב לשתף אתכם בשיחה בינינו מאחר ואני רואה המון פעמים את הפער הזה בין קורות החיים שלכם לבין מה שאתם כותבים לספר על עצמכם ועל מה שאתם מחפשים. המטרה של הפוסט הזה היא לסגור את הפער הזה.

כבר עשיתם תהליך, עם עצמכם או בעזרת גורם כלשהו. אתם יודעים "לדבר" את מה שאתם רוצים, במה אתם טובים, מה אתם יודעים לעשות. אבל קורות החיים שלכם הם עדיין רשימה יבשה של שמות תפקידים ומשרות ותחומי אחריות.

resume

תחזרו אל קורות החיים שלכם. אלו שאתם שולחים, אלו שב LinkedIn. תסתכלו עליהם שוב ותשאלו את עצמכם, אם קורא אותם מישהו שלא מכיר אתכם:

  • בהתבסס על מה שכתבתם, איך אתם חושבים אותו מנהל מגייס תופס את הרקע שלכם, הניסיון שלכם, היכולות שלכם, מי שאתם, מה שאתם מביאים לארגון?
  • איך אתם הייתם רוצים שיכירו את הרקע שלכם, הניסיון שלכם, היכולות שלכם, מי שאתם, מה שאתם מביאים לארגון?
  • מה עושה אתכם ייחודיים? במה אתם טובים? איך תתרמו לארגון?
  • מה חסר בקורות החיים שלכם בכדי להשלים את איך שהייתם רוצים שיתפסו אתכם לעומת הסיפור שמספרים קורות החיים שלכם?

זכרו, קורות החיים שלכם הם אחד ממרכיבי כרטיס הביקור שלכם. הם חייבים לשקף את מי שאתם, את מי שאתם רוצים שמנהלים מגייסים יזכרו. 

הנה כמה רעיונות לקורות חיים שיספרו את הסיפור שלכם נכון:

1.  תחת כותרות התפקידים שעשיתם תתמקדו בניסיון והמיומנויות שרכשתם ולא בתאור האחריות והפרויקטים. זו הבעיה הנפוצה ביותר של קורות החיים כיום. מאחר ומשרות נעלמות, מוגדרות מחדש, אחרות נוצרות במקומן, אם אתם מגדירים את עצמכם דרך משרות הרי שאתם מקטינים את הסיכוי שתתאימו למשרות הפתוחות היום בארגונים. אם, לעומת זאת תגדירו את עצמכם דרך ניסיון ויכולות, הרי שיש סיכוי רב הרבה יותר שהניסיון שלכם, היכולות שלכם, מתאימים למשרות מגוונות בארגונים, כאלה שלא עונות להגדרות המשרה שעשיתם בעבר.

בואו ניקח דוגמא. פגשתי כמה וכמה מנהלי פרויקטים שלקחו חלק בעליית ענף התקשורת – כבלים וסלולרי. ב 20 השנים האחרונות נולדו כמה וכמה ענפים כאלה תחילה סביב הטלויזיה, הכבלים והלווין ואחר כך סביב הטלפון הנייד והטלפון החכם. בשנים האחרונות, הענפים האלו הגיעו לבגרות ותחרות שגרמה לקבוצה גדולה לחזור מחדש לחפש עבודה. אבל קורות חיים מלאי תפקידים בענף הטלפונים הסלולריים לא משיגים משרות, כי אין כאלה יותר. אז בשיחה עם גיא, עובד שנפלט מתחום התקשורת, דיברנו על אופי הניסיון שצבר ומי עוד זקוק לניסיון כזה. ניסיון בהקמה, בתשתיות, בניהול שירות חדש מול לקוחות – חיפשנו איפה היום יש ענפים כאלה. גיא הסב את קורות חייב מתאור משרות בתחום התקשורת, לתאור ניסיון בהקמה, תשתיות, שירותים חדשים ומצא עבודה באחת העיריות הגדולות המקימה פעילות של עיר חכמה: גם שם יש תשתיות, הקמה, שירותים חדשים.

2. תוודאו שמאד ברור מה אתם יכולים לעשות לקדם את מטרות הארגון. בסופו של דבר, הארגון שקורא את קורות החיים שלכם בודק האם תביאו לו ערך, כזה שהוא צריך. ככל שתעזרו לו לראות את זה, ככה יותר סביר שיזמנו אתכם לשלב הבא. כבר כתבתי כמה פעמים על החשיבות של תפירת קורות החיים למקבל. אם עשיתם שיעורי בית ואתם יודעים מה מחפש מי שיקבל את קורות החיים שלכם, אז יש לכם יכולת להדגיש את הניסיון והיכולות שלכם מול הצרכים של הארגון או המשרה. אם קורות החיים שלכם לא מראים שום קשר בין מה שהארגון צריך לבין מה שאתם מציעים, הם לא עושים עבורכם את העבודה.

בואו ניקח שוב דוגמא. נחזור אל נדב. הוא עבד בארגון בתחום הבריאות במחלקה פיננסית, זוכרים? והחליט שרוצה להרחיב מבט ולחפש תפקידים בתחום החוזק שלו, פישוט של תהליכים בירוקרטיים. קורות החיים שלו פירטו את כל התפקידים שעשה. לא היה בהם דבר על הניסיון שרכש והחוזק שלו בתחום תהליכים ופישוטם. זה התיקון הראשון שכבר דיברנו עליו בסעיף הקודם. אבל הבעיה הנוספת היתה שהמשרות שאליהן פנה נדב, כתוצאה מעבודת הזיהוי העצמית שעשה, היו משרות כדוגמת עוזר מנכ"ל ומשרות דומות שדרשו טיפול בתהליכים ארגוניים מורכבים. הבעיה כאן היתה שלא היה דבר בקורות החיים של נדב שהיה מראה למנהל המגייס למה כדאי לו לקבל את נדב לתפקיד הזה. בעצם, לא היה שום קשר בין הסיפור שסיפר לי נדב על התהליך שעבר, לבין קורות החיים שלו. ואם היה פונה למשרות שרצה עם קורות החיים הללו לא היה עובר כלל את סף המיון. הצעתי לנדב לחבוש את הכובע של המנכ"ל המגייס לעצמו עוזר, להבין מה הוא צריך מעוזר ולוודא שקורות החיים שלו משקפים למה כדאי לאותו מנכ"ל לגייס אותו.  זה תהליך שצריך לעשות עבור כל משרה בנפרד. מה מחפש מי שמגייס? איך אני מביא את זה?

3. אם אתם עושים שינוי, תוודאו שיש לכם לפחות רגל אחת נטועה בניסיון העבר שלכם. אני חוזרת לקשר בין קורות החיים שלכם לבין מה שאתם מחפשים. מצד אחד אין שום בעיה שתלכו על משרות שאל פניו שונות מהמשרות שעשיתם בעבר. בתנאי כמובן שהן תואמות את הכישורים והניסיון שלכם ואתם משקפים זאת בקורות החיים שלכם. ועם זאת, אם אתם עושים שינוי משמעותי, כדאי תעשו זאת במסגרת שבה הניסיון שלכם משמעותי וברור למחפש המשרה.

דוגמא מהשיחה שלי עם נדב. נדב עבד בתחום הפיננסי בעולם רפואי. הוא רוצה לעזוב את תחום הכספים. הסיכוי שלו למצוא תפקיד שונה בעולם רפואי או בעולם שבו הניסיון שלו בכספים או בתחום הרפואי רלוונטי גדול מאשר הסיכוי שלו למצוא תפקיד למשל, בעולם הטכנולוגיה. למה? שימו שוב את הכובע של המנהל המגייס. אנחנו כבר מקווים שהוא ידע להסתכל על הכישורים והניסיון שלנו, ולא על הגדרת התפקיד הקודמת. ולהבין שהכישורים והניסיון האלה רלוונטיים עבורו. אם נדב מחפש תפקיד חדש בעולם שבו הניסיון שלו בתחום הפיננסי או הרפואי רלוונטי עבור המנהל המגייס, יש סיכוי טוב שיסתכל על הניסיון והכישורים ולא על תאורי המשרות.

זה לא פשוט, אני יודעת. הטיפ הכי חשוב שאני מקווה שתקחו לכם כאן הוא להסתכל על קורות החיים שלכם דרך העיניים של המנהל המגייס אליו אתם פונים ולוודא שבתוך קורות החיים הכנסתם את הסיפור שאתם רוצים לספר לו, על היכולות שלכם, על התרומה שאתם תתרמו לארגון שלו, על למה אתם מתאימים לתפקיד שהוא מחפש.

אגב, כמה ימים אחרי שיחתנו נדב שלח לי עותק מעודכן של קורות החיים שלו. פתחתי אותם וחייכתי חיוך רחב. נדב הבין לגמרי את מה שהיה צריך לעשות ולקח את השיחה שלנו עוד כמה צעדים. קורות החיים שלו היו קליטים ומאד ממוקדים והעיצוב שלהם היה מקורי ונעים לקריאה. עכשיו אני רק מחכה לשיחה בה יספר לי על העבודה החדשה שלו…

בהצלחה רבה

 

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי