מי מפחד מרובוטים?

התוכן בעמוד זה מתורגם גם ל -

פורסם בגלובס במדור חדש על עבודה וקריירה:

רבות כבר נכתב על השינויים המהירים בטכנולוגיה וההשלכות שלהם על העולם בו אנו חיים בכלל ועל עולם העבודה בפרט. אחת השאלות המטרידות נוגעת לנושא התעסוקה – האם העידן הטכנולוגי מהווה סכנה לעולם העבודה, האם המחשוב והרובוטים יקחו לרבים מאיתנו את העבודה?

מצד אחד יש מי שטוען שאין כאן סכנה ממשית. קודם כל, כבר מאות שנים אנחנו מקיימים את השיחה הזו. פעם פחדנו מהמכונות בקווי הייצור. צ'ארלי צ'אפלין עשה מהחרדה הזו את הסרט "זמנים מודרניים", בו המכונה אוכלת את הפועלים. ובפועל? בפועל הכנסת המיכון לתעשייה לא פגעה בתעסוקה והמהפכה התעשייתית אפשרה גם לעובדים ליהנות מהיכולות שנוצרו. עידן המכונות הוסיף משרות, מקצועות ותעשיות שלמות.

אם נמשיך בקו המחשבה הזה, גם בעידן המחשוב אפשר לראות את אותה מגמה. קיימים היום בעולם העבודה עשרות תפקידים ומקצועות שלא היו כאן לפני מספר שנים: תפקידים בעולם ניתוח המידע, מפתחים של אפליקציות לטלפונים חכמים, מומחי ענן, מומחי שיווק ומכירות ברשתות  חברתיות.  כל המקצועות והמשרות האלה  נוצרו כתוצאה מהשינויים הטכנולוגיים  שפרצו לעולמנו.

אבל בעוד מקצועות חדשים נוצרים,  אחרים נעלמים כתוצאה מאותם שינויים בדיוק. ולכן, מהצד השני של הדיון על שאלת התעסוקה בעידן המודרני, יש מי שטוען שהעידן הקרוב ישנה את אופי העבודה והיקפי המשרות והמקצועות בתעשיות רבות.

על פי טענה זו, המחשוב שראינו עד היום טיפל בפעולות עם חוקיות קבועה. במילים אחרות, מישהו הגדיר שאם משהו מתקיים, אז משהו יקרה. מישהו כתב תוכנה, המחשב ביצע אותה. אבל המחשב החדש לומד להבין, לדבר, לשמוע, לראות, לענות ואולי בקרוב גם לחשוב עבורנו.

היום למשל האלגוריתמים, המטפלים בכמות המידע הנצברת, הגדולה ביותר שידעה האנושות לצבור עד כה, מאפשרים לנו לזהות דפוסים שבעבר לא היינו יודעים לחפש. כתוצאה מכך, יכול המחשב להחליף עבודה גם בתחומים שלא עונים על ההגדרה הקודמת של פעולות חזרתיות צפויות מראש ויכול להכנס לתחומים כמו שירות לקוחות, טיפול בתקלות וכד.

בנוסף, התקדמות בתחומי הרובוטיקה והחיישנים מאפשרת למכונות לבצע מרחב גדול יותר של פעולות. כל אלה ביחד, טוענים מספר מחקרים, ישנו את אופי העבודה בתעשיות רבות ומגוונות יותר, מאלו שהצליחו לעשות שימוש במיכון עד כה. על פי מחקר שפורסם ב 2013 על ידי אוניברסיטת אוקספורד, 47 אחוז מסך התעסוקה בארה"ב מקיפה מקצועות שיש להם סיכון גבוה להיות מוחלפים על ידי אוטומציה בעשור או שניים הקרובים. בהמשך, גם חברת המחקר גרנטנר הודיעה לפני כמה חודשים שאחד מכל שלושה תפקידים יוחלפו עד שנת 2025 על ידי תוכנה, רובוט או מכונה חכמה.

תחשבו על זה, אם המכוניות ינהגו לבד, לא נצטרך נהגים. אם אפשר יהיה לדבר עם מחשבים שיודעים להבין אותנו, לעבד מידע ולתת מענה, לא נצטרך אנשי שירות לקוחות. אם נוכל להדפיס בית שלם במדפסת תלת מימד, לא נזדקק לבנאים. אמזון כבר היום מפעילה רובוטים במחסנים שלה, כאלה שיוציאו ממעגל העבודה את עובדי המחסנים. היטאצי כבר היום עורכת ניסויים בטרקטור רובוטי מונחה GPS  בשדות באוסטרליה. מצד אחד הוא יגביר את פריון החקלאות אבל האם הוא מאיים על העבודה של החקלאי?

איך מתכוננים לעולם בו רבים ממקצועות ההווה ייעלמו?

כל ארגון מכיר את הצורך לתכנן קדימה, להיות מודע לשינויים בסביבה ולהשלכות של השינויים האלה על המודל העסקי, הלקוחות, המוצר. כמנהלים, אנחנו יודעים שאם לא נתכנן קדימה ונשאר מעודכנים בשינויים המשפיעים על האסטרטגיה שלנו, סביר שנגלה בשלב כל שהוא שהגבינה זזה לנו ואנחנו לא צומחים יותר כארגון ואולי אפילו לא רלוונטיים. כמנהלים ברור לנו הצורך להסתכל מספיק קדימה בכדי לחשוב באופן יזום על כל המגמות המשפיעות על הארגון ולתכנן בהתאם.

אז למה שלא נתייחס לקריירה שלנו באותו אופן? אותם שווקים, טכנולוגיות, יכולות, כל מה שמשפיע על הארגון, משפיע גם על תפקידים, מקצועות ודרך אלה גם על הקריירה שלנו.

האם אתם מתכננים את הקריירה שלכם בהסתכלות על העבר או בראיה של העתיד?

בניהול הקריירה שלנו בתוך הסיפור הזה העצה הכי חשובה היא להישאר רלוונטיים.  

יש מי שיכולים להתאים את הניסיון וההכשרה שלהם למקצועות העתיד, לתעשיות העתיד, להזדמנויות שהעתיד הזה מזמן. תחשבו על זה – המכוניות הנוהגות לבד יזדקקו למתכננים, לתשתיות, למערכות ניהול שלא קיימות היום, כך גם הכבישים עליהם הן ייסעו. שירותים חדשים ייוולדו כתוצאה ממערך תחבורה כזה. מדפסת התלת מימד שתדפיס עבורנו את הבית תזדקק לחומרים, כלי תכנון וביצוע שאינם קיימים כיום. איפה השינויים האלה פוגשים את המקצוע שלכם? ההשכלה שלכם? תחומי העניין שלכם?

ואם זה נראה לכם מופרך, יש כאלה שבשבילם זה ממש מוחשי. פגשתי לא מזמן מדפסת תלת מימד במשרדו של יצרן אלומיניום עם חשיבה יצירתית. לשאלתי הסביר שהוא עושה בה שימוש להדפיס חלקים לפתרון בעיות בהתקנת האלומיניום וכשהוא מוצא את הפתרון המתאים הוא מוציא אותו לייצור. הנה דוגמא ליצרן אלומיניום שלא יישאר מאחור… לעומתו, פגשתי אנשי מקצועות טכנולוגיים שיצאו בעל כורחם אחרי 15 שנים לשוק העבודה וגילו שהטכנולוגיה זזה והם נשארו עם ניסיון לא רלוונטי.

תשאלו את עצמכם, איך השינויים שסביבכם נוגעים במקצוע שלכם, בתעשייה שלכם. תקראו כתבות וחומר מקצועי, תלכו לכנסים, תשתתפו בשיח עמיתים ברשתות, במפגשים, בארגונים. תבדקו את עצמכם כנגד המשרות הקיימות היום בתחום שלכם, האם הייתם מגייסים את עצמכם? מה חסר לכם? סוג של ניסיון, רוחב, עומק, עדכונים? ואל תפחדו להסתכל למציאות בעיניים. לא לדעת שאתם לא יודעים זה הרבה יותר גרוע מלא לדעת.  

הרעיון הוא להבין שהמגמות משפיעות וישפיעו על המקצועות של כל אחד מאיתנו. זה לא אומר שכל הניסיון וההכשרה שצברנו בקריירה שלנו עד היום לא יתאימו. אבל זה כן אומר שלכל אחד מאתנו האחריות להכין גם את עצמנו לשינויים שיבואו, לתכנן קדימה גם את הקריירה. להכיר את השינויים המשליכים על בתחומים בהם אנו עוסקים, לשמור על יכולות וידע מעודכנים ולנהל את המותג שלנו בשוק העבודה. ולא לפחד משינויים.

בהצלחה!

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי