נקודת מבט אחרת תעזור לך למצוא עבודה

מידי זמן אנחנו רואים בעיתונים כתבות ענק על עיסוקים ומשרות שצפויים להעלם בשנים הקרובות. בהרצאות אני אוהבת לשאול את הקהל מי בחדר עובד בתעשיית התקשורת הסלולרית ולהפנות אז את תשומת הלב לכך שהמשרות האלה לא היו קיימות לפני שני עשורים. עבודה לא נעלמת, היא רק משנה צורה. משרות נעלמות, אחרות נוצרות.

בשיחות עם מחפשי עבודה אני ממליצה כבר זמן מה לאנשים להפסיק להצמד להגדרות משרה. כי משרות הן השיח של העבר. זה לא שהיכולות שלכם אינן נדרשות, לא שאין ערך לניסיון שצברתם. זה רק אומר שאיך שהגדירו בתעשיה שלכם את התפקיד בעשורים האחרונים אולי לא רלוונטי לעשור הבא.

בפוסט קצר בעמוד הפייסבוק של הבלוג כתבתי שבמקום לשאול אם יש למישהו תפקיד כמו זה שעשיתם בעבר תנסו דווקא לחפש מי דורש את היכולות והניסיון שלכם ותגלו תפקידים חדשים שמתאימים לכם.

ואז קרו לי שני דברים באותו היום. ענת פנתה בפייסבוק וביקשה שאפרט עוד איך עושים זאת ושלחה אותי לכתוב את ההתחלה של הפוסט הזה. אבל דווקא המסר שקיבלתי מאורן בלינקדאין הוא שכנע אותי שיש כאן משהו שחשוב שנתעכב עליו.

אורן כתב לי:

רציתי להודות לך על כך שפתחת לי צוהר לכיוונים שעד היום לא חשבתי עליהם ובזכות זה פניתי למשרה של (נמחק) בחברת (נמחק) והיום חתמתי על חוזה בתנאים שלא חלמתי עליהם ועם אופק להפתחות מקצועית אדירה.

אורן עשה המון דברים נכונים בתהליך חיפוש העבודה, שלקח לו כעשרה חודשים. וההצלחה היא כולה שלו. כשאורן כתב לי לראשונה את סיפורו הוא תאר סיפור מוכר של בן ארבעים ומשהו שעבד 15 שנה בתחום מסויים ובאותו ארגון ופוטר בשינוי ארגוני.

אורן הצטרף למיזם Agepositive, אחד המיזמים למחפשי עבודה בגילאי הביניים. נפגשתי לא מזמן עם מקימי המיזם, איציק וגיל, שסיפרו לי בין השאר על המתודולוגיה שלהם, הכוללת מרכיב למידה מכישלונות, במקרה שלנו מראיונות שלא צלחו.

אז גם אורן למד במסגרת המיזם, בין השאר, שהוא לא עבר ראיונות למשרות אליהן פנה, שכן בארגון בו עבד היתה הגדרת התחום צרה והוא חסר ניסיון מספיק רחב למשרות הקיימות כיום בשוק. כשהנמיך ציפיות ופנה למשרות צרות יותר הבין שנתקל בבעית ה overqualified הידועה, או כפי שהגדיר אותה:

מפחדים להעסיק אותי, כי פוחדים שבשל ניסיוני הרב לא אחזיק מעמד לתקופה ארוכה. כמו כן, הרבה חברות לא פונות אלי כי רואים שאני עם וותק של 18 שנים בתחום, ויודעים שהשכר לא יספק אותי.

לכם אני לא צריכה לספר שאורן היה מוכן להתפשר על השכר. מה שהוא חיפש כשפנה אלי היתה משרה בתחום מוגדר בהתאם לסוג המשרות שהכיר ועסק בהן בעבר.

היה ברור שאורן מנתח נכון את הבעיה שהוא מצוי בה. אבל מהצד היה גם ברור שהוא לא רואה את כל מרחב האפשרויות העומדות לרשותו ועדיין מגביל עצמו למשרות כפי שהכיר אותן. הצעתי לו להסתכל על מרחב משרות גדול יותר, כאלה שדורשות כישורים וניסיון דומים לשלו. משיחתי עם איציק וגיל מ Agepositive ידעתי שהם עוזרים למפות כישורים בנפרד מניסיון מקצועי.

ובחזרה לבקשה של ענת, איך עושים את זה?

זו נקודת המבט האחרת שרציתי לוודא שאנחנו מחדדים כאן היום. הקריירה שלכם היא לא אוסף של משרות ותפקידים. היא אוסף של התנסויות וכישורים. אם תדעו למפות את היכולות שצברתם, לדבר עליהם, לכתוב אותם בקורות החיים, תוכלי גם לחפש מי צריך יכולות כאלה ותגלו תפקידים נוספים אליהם אתם יכולים להתאים. ואז בראיון, במקום לומר שאין לכם ניסיון בתחום, תדעו לספר את כל הניסיון והיכולות שצברתם שרלוונטים למשרה הזו.

ככה אורן מצא עבודה ופתח לעצמו אופק חדש.

בהצלחה!

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי