עבודה לא אבודה…

מי יודע אילו תפקידים יוולדו בעוד עשור? שוק העבודה משנה את פניו ולנו נדמה לפעמים שהעבודה נעלמה. היא לא, היא רק משתנה. בשנים הקרובות תתחזק המגמה בה מעסיקים לא משלמים רק עבור כך שהגענו למשרד בבוקר. אנחנו רואים מגמות ברורות לעבודה גמישה לא רק במובן של איזון בית עבודה או עבודה ממקומות פיזיים שונים מהמשרד, אלא גם יותר עבודה במתכונת Freelance, יותר עבודה במתכונת פרויקטים ופחות עולם עבודה קבוע ויציב.

סימנים מעידים כי בשנים הקרובות מרחב העבודה יגדל מעבר לאופן בו אנחנו מגדירים תעסוקה היום. התמונה הבאה ממחישה את הצירים עליהם יכול המרחב הזה להתרחש:

Capture

1. בקצה האחד משרות כפי שאנו מגדירים אותן היום. בואו נדבר על זה רגע. ברוב הארגונים, משרה היא סוג של "קופסה בתוך מבנה ארגוני" ונושאת תקן, תיאור תפקיד, מנהל ואולי עובדים. בדרך כל המנהל מגדיר את העבודה, הוא בעצם ה"בעלים" על הזמן של העובד. אז מה הבעיה?

מצד המעסיקים מתחילה להתבהר בעיה ביכולת להקצות את המשאבים במהירות הנדרשת לנושאים החשובים ביותר לרוחב הארגון. הבעיה בולטת במיוחד באותם עולמות בהם נדרשים שיתופי פעולה מגוונים לרוחב פונקציות בארגון סביב נושאים שונים שלא נופלים באופן נקי תחת עץ ארגוני כזה או אחר.
מהצד של העובד המשרה לא מאפשרת גמישות לעסוק בתחומים אחרים המעניינים או מפתחים אותו, בתוך הארגון ומחוצה לו. ואנחנו יודעים, מעיסוק במגמות דמוגרפיות, שהדורות החדשים במקום העבודה מעוניינים בגמישות הזו להגדיר את העיסוק שלהם מעבר למה שמוגדר על ידי העץ הארגוני. עוד מצד העובד, מבנה כזה משפיע על הגמישות להתאים את אופן העבודה והמשרות במהלך חיי העבודה ואולי תורם לבעיית התעסוקה של עובדים במהלך השנים המתקדמות של הקריירה.

2. במורד הסקאלה נמצאים צוותים דינאמיים שעובדים בארגון על נושאים חוצים או זמניים "מחוץ למבנה הארגוני". זו תופעה שרואים יותר ויותר בשנים האחרונות. תחשבו על הפקה של סרט. קבוצת שחקנים שמתקבצת למטרה מסוימת עם לוחות זמנים ויעדים ברורים. בתקופה העבודה לקבוצה יש מבנה ארגוני ותפקידים ברורים. חלקם עבדו יחד בעבר, חלקם לא. בסיום הפרויקט הם יפרדו, חלקם יפגשו שוב בפרויקט חדש בעתיד, חלקם לא. מבנים כאלה רואים בזמן האחרון במקומות עבודה. קבוצת עובדים שמקבלת משימה ונפרדת בתום המשימה.

3. עובדי קבלן זהו נושא חם וכאוב כפי שהוא בא לידי ביטוי במשק שלנו כיום, אבל הוא לא צפוי להישאר במתכונת הזו אם נסתכל על מה שקורה בעולם. התייחסתי כבר בפוסט אחר למאמר של Harvard Business Review על ה Supertemp אבל הוא דורש פוסט משל עצמו מאחר והמגמה של שינוי האופי של עובדי קבלן לכיוון עובדים מקצועיים ובכירים היא תופעה מתרחבת בעולם.

4. חדשנות פתוחה היא מגמה חדשה יחסית בעולם העבודה, בה מרכזי חדשנות של הארגון מתקיימים על ידי אנשים שאינם עובדים של הארגון, ובכל זאת במערכת כלכלית איתו. דוגמה מוכרת לכולם היא מפתחי האפליקציות, אשר תרמו ותורמים לרווחים של Apple ושל Google מבלי שיעבדו בחברות. כולם מרוויחים אבל אין כאן מודל העסקה כפי שהגדרנו אותו בעבר, של יחסי עובד מעביד.

5. מיקור המונים גם הוא סוג של צורת העסקה מהשנים האחרונות. בודאי שמעתם על Crowdfunding אבל תכנסו ל http://www.crowdsourcing.org ותגלו עולם שלם של עבודה שלא נראה בכלל כמו זו שהתחלנו איתה בסעיף מספר 1. שווה שיחה נפרדת.

לא נתיימר להניח שאנחנו מכירים את כל האפשרויות, זהו רק מרחב אפשרי אחד. גם הצירים של מאפייני התעסוקה שמתחת הם רק דוגמה אפשרית למאפיינים שכוללים ותק בחברה, מחויבות, תנאי העסקה, גמישות וכד.

אם נשכיל למפות את המרחב הזה, יתגלו לנו אפשרויות חדשות, הן מצד הארגון והן מצד הפרט, לפתח את אפשרויות התעסוקה של העשור הקרוב. למצוא את העבודה האבודה…

רעיונות?

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי